Ernie Brandts: “Cambuur is eredivisiewaardig.”

Voorbeschouwing FC Eindhoven – SC Cambuur

Zondagmiddag staat de eerste wedstrijd van het nieuwe jaar op het programma. Koploper SC Cambuur uit Leeuwarden komt op bezoek aan de Aalsterweg om het voetbaljaar 2021 te openen. De wedstrijd begint om 14:30 uur en is live te zien op ESPN. Het duel staat onder leiding van scheidsrechter Blank.

Na een korte winterstop zijn de mannen van Ernie Brandts op 27 december weer begonnen met trainen om zich voor te bereiden op het restant van de competitie. In de laatste wedstrijd van 2020 kwamen de Blauw-Witten niet verder dan een 1-1 gelijkspel tegen FC Den Bosch. “Na een korte stop en de feestdagen zijn we er weer fris begonnen. We hebben natuurlijk rustig aan gedaan met de feestdagen, want we mogen morgen alweer voetballen tegen Cambuur!”

FC Eindhoven sloot 2020 af met een 8e plaats in de competitie. Een plek die aan het einde van het seizoen recht geeft op deelname aan de Play-Offs. Ernie Brandts over deze periode: “Op het begin hebben we toch wel onnodig wat punten laten liggen. Daarna zijn we toch redelijk goed teruggekomen en hebben we flink wat punten gepakt. Je mag nooit tevreden zijn, maar we zijn wel op de goede weg nu.”

Een nieuw jaar begint met goede voornemens, die heeft de trainer ook met zijn ploeg: “Het ultieme doel is om een periode te pakken. Om nog kans te maken op de tweede periode hebben we niet meer in eigen hand, maar er komen er daarna nog twee waar we een gooi naar de titel willen doen. We staan momenteel op een plek die recht geeft op de Play-Offs. Dat is toch wel te danken aan de goede ontwikkeling die de jongens hebben doorgemaakt. Ze raken aan elkaar gewend en er komt een bepaalde vorm van automatisme in de ploeg. Zolang we gevrijwaard blijven van ernstige blessures of schorsingen en in dezelfde formatie kunnen blijven spelen, is dat zeker geen surreëel doen.

Zondag dus het duel tegen koploper SC Cambuur. De ploeg van trainer Henk de Jong gaat, net als vorig jaar, aan kop in de Keuken Kampioen Divisie met drie punten meer dan nummer twee Almere City FC. De ploeg uit Leeuwarden staat volgens trainer Ernie Brandts niet voor niets bovenaan: “Een ervaren ploeg met veel snelheid aan de zijkanten. Ze hebben in de vorm van Robert Mühren een echte topschutter in huis. Echt een eredivisiewaardige ploeg hebben zij staan. Tegen NAC en De Graafschap hebben we ook twee goede wedstrijden gespeeld. Ik denk dat geen een ploeg met een gerust hart naar Eindhoven komt. Maar wij moeten leren om ook tegen de ploegen die wat lager staan hetzelfde te kunnen brengen!”

Wedstrijdselectie:
Swinkels, Amevor, Peijnenburg, Van Kleef, Pozo, Sleegers, Jonkerman, Botermans, Van Son, De Meij, De Keersmaecker, Vermeulen, Donkor, João, Bogaers, Smeins, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe.