Ernie Brandts: “Moeten in Almere beter voor de dag komen”

De negentiende wedstrijd van het seizoen staat vrijdag op het programma voor FC Eindhoven. Uit bij Almere City FC zullen de Blauw-Witten zich moeten revancheren na de nederlaag tegen SC Cambuur. De wedstrijd van morgen begint om 21:00 uur en is live te zien op ESPN 4 en ESPN Extra. De wedstrijd staat onder leiding van scheidstrechter Laurens Gerrets.

Afgelopen zondag speelde FC Eindhoven haar eerste wedstrijd van 2021. Koploper SC Cambuur uit Leeuwarden kwam op bezoek in het Jan Louwers Stadion en won de wedstrijd overtuigend. Al na 22 minuten keken de Blauw-Witten tegen een 0-3 achterstand aan door twee doelpunten van Robert Mühren en een van Issa Kallon. Na een half uur maakte Joey Sleegers de aansluitingstreffer voor FC Eindhoven, na een fraai steekpassje van Jens van Son. Lang hield deze 1-3 stand echter niet vast. Vrij snel na het doelpunt van Sleegers kopte verdediger Calvin Mac-Intosch de 1-4 binnen. Tot overmaat van ramp kreeg Mawouna Amevor na 36 minuten een directe rode kaart van scheidsrechter Blank. Robert Mühren bepaalde de ruststand op 1-5, nadat de scheidsrechter de bal op de stip legde na een vermeende overtreding van Maarten Peijnenburg. Na rust zochten de bezoekers met een man meer naar een mogelijkheid om de score te vergroten, maar was het FC Eindhoven dat het enige doelpunt van de tweede helft maakte. Pieter Bogaers wist vanuit een hoekschop de 2-5 te maken, wat tevens de eindstand was. Ernie Brandts over deze wedstrijd: “We verloren van de koploper, maar er had meer ingezeten natuurlijk. In de eerste helft ging het te makkelijk. Al na een paar minuten lag de eerste goal er al in. Onze foutjes hebben zij afgestraft, zeker met Robert Mühren die zo scherp is voor de goal. Met tien man wordt het dan een lastig verhaal. In de tweede helft zijn we compacter gaan spelen en hebben we de ruimtes zo klein mogelijk proberen te houden. Dit zorgde ervoor dat we in de tweede helft beter voor de dag kwamen.”

De tegenstander van vrijdag, Almere City FC, is een ploeg in vorm. Het team van trainer Ole Tobiasen staat op een knappe tweede plaats, met een comfortabele voorsprong van acht punten op nummer drie, NAC Breda. Pas een keer werd er dit seizoen verloren. Volgens Ernie Brandts is dit een ploeg die heel degelijk is: “Het is een ploeg met veel routine en ervaring, dat is terug te zien in het spelbeeld en in de resultaten. Ze winnen al een aantal keer dit seizoen in de laatste minuut, dat getuigt van een echte winnaarsmentaliteit. Ze gooien alles op alles en dat werpt dan ook zijn vruchten af. Met Thomas Verheydt hebben ze ook een sterke spits die op meerdere manieren ingezet kan worden.” De aanvalsleider van Almere City FC was dit seizoen in de Keuken Kampioen Divisie al goed voor elf doelpunten en vijf assists.

Na de wedstrijd tegen koploper Cambuur, volgt nu direct de wedstrijd tegen nummer twee Almere. Een wedstrijd waarin het anders zal moeten dan afgelopen zondag: “Tegen Cambuur zaten er weinig jongens echt lekker in de wedstrijd. We moeten tegen Almere beter voor de dag komen natuurlijk. Almere benadert het spel wat anders dan Cambuur, wat meer gericht op power.”

Vorig seizoen eindigde de wedstrijd in Almere in een 3-1 nederlaag. Na twintig minuten kwam de thuisploeg op voorsprong via Bart Meijers. Kort na rust maakte Kaj de Rooij gelijk met zijn eerste doelpunt in het betaald voetbal. Vlak voor tijd ontving Cas Faber een rode kaart na een overtreding op James Efmorfidis, die de vrije trap zelf binnenschoot. In de zesde minuut van de blessuretijd bepaalde Mees Kaandorp de eindstand op 3-1.

De laatste overwinning van FC Eindhoven in Almere dateert van het seizoen 2015-2016. Toen wonnen de Blauw-Witten met 1-2 door doelpunten van Jinty Caenepeel en Anthony van den Hurk.

Jort van der Sande keert terug in de selectie na een schorsing. Mawouna Amevor is er niet bij, hij is één wedstrijd uitgesloten.

Wedstrijdselectie:

Swinkels, Biemans, Peijnenburg, Van Kleef, Pozo, Van der Sande, Sleegers, Jonkerman, Botermans, Van Son, De Keersmaecker, Vermeulen, Donkor, João, Bogaers, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe.