FC Eindhoven sluit 2020 af met gelijkspel

In Den Bosch werd het 1-1

De laatste wedstrijd van het kalenderjaar van 2020 stond vrijdagavond op het programma voor FC Eindhoven. In stadion De Vliert namen de Blauw-Witten uit Eindhoven het op tegen de kleurgenoten uit Den Bosch. In de eerste helft wist FC Den Bosch een doelpunt te scoren, na de pauze maakte Hugo Botermans de enige Eindhovense treffer.

Bij FC Eindhoven keerde Jens van Son terug in de basis na zijn schorsing van vorige week, verder liet Ernie Brandts zijn basiselftal ongewijzigd.

De thuisploeg begon fel aan de wedstrijd en zette FC Eindhoven vroeg onder druk. Tot echte grote mogelijkheden kwamen de Bosschenaren niet tot de zestiende minuut. Uit de eerste echte kans scoorden FC Den Bosch direct. Ringo Meerveld was de doelpuntenmaker en krulde de bal via de onderkant van de lat binnen.

Na de tegengoal kwam FC Eindhoven wat beter in de wedstrijd en werd de ploeg gevaarlijk voor het doel. Een aanval over veel schijven eindigde bij Iker Pozo, die vervolgens op de handschoenen van FC Den Bosch doelman Wouter van der Steen schoot. In diezelfde minuut redde de doelman opnieuw knap na een goed schot van Brian de Keersmaecker. Daarna kwamen beide ploegen niet meer gevaarlijk voor het doel. De mannen van Ernie Brandts gingen met een 1-0 achterstand aan de thee.

De mannen van Ernie Brandts werden direct na rust dreigend voor het doel. Waar Jort van der Sande werd belemmerd door een Bossche verdediger kon Jacky Donkor wel de trekker overhalen. Zijn inzet verdween net over het doel. Daarna counterde FC Den Bosch en kwam Jizz Hornkamp oog in oog met Ruud Swinkels. Laatstgenoemde kwam als winnaar uit de strijd en keerde het schot.

FC Eindhoven bleef op zoek naar de gelijkmaker in de tweede helft. Daar kwam Jort van der Sande in de 64ste minuut heel dichtbij. Uit een hoekschop van Jens van Son kopte de spits op de paal. Daarna zette Iker Pozo een mooie aanval op en bezorgde de bal uiteindelijk bij Hugo Botermans. Van der Steen stond op zijn post en voorkwam de gelijkmaker.

Botermans wist daarna wel het net te vinden! Jens van Son had een mooie assist in huis en zette de aanvaller vrij voor de keeper. Via Van der Steen rolde de bal het doel in voor 1-1!

In de blessuretijd werd FC Den Bosch gevaarlijk na een uitbraak via de rechterkant. Vanaf randje zestien schoot Steven van der Heijden op de lat. Dit was de laatste kans van deze wedstrijd, eindstand: 1-1.

Na de korte winterstop ontvangt FC Eindhoven in Eindhoven SC Cambuur op zondag 3 januari, aftrap is om 14.30 uur.

FC Den Bosch – FC Eindhoven 1-1 (1-0) 16. Ringo Meerveld 1-0, 74. Hugo Botermans 1-1. Scheidsrechter: HRobin ensgens. Gele kaart: Paco van Moorsel (FC Den Bosch), Iker Pozo, Jort van der Sande (FC Eindhoven).

FC Den Bosch: Van der Steen, Van der Velden (46. Sturing), Green (73. Lambert), Felida, Hornkamp (77. Bolsius), Van Moorsel (88. Soumaoro), Van Zutphen, Van der Heijden, Mulders, Meerveld, Van Hedel (72. Moreo Klas).

FC Eindhoven: Swinkels; Van Kleef, Amevor, Peijnenburg, Bourdouxhe; Van Son, Pozo, De Keersmaecker (46. Botermans); Donkor, Van der Sande, Sleegers.

Fotografie: Jeem Sportsphotography