FC Eindhoven steunt Regenboogactie

Speelronde 11 in teken van LHTBI-acceptatie

De Nederlandse voetbalwereld komt vanaf 11 oktober, internationale Coming Out Dag, met een gezamenlijk statement om LHTBI-acceptatie in het voetbal te bevorderen. Van 11 tot en met 20 oktober vindt de gezamenlijke actie plaats in het Nederlandse voetbal. De Keuken Kampioen Divisie haakt hierop in tijdens speelronde 11.

Op initiatief van de Centrale spelersraad CSR en de John Blankenstein Foundation dragen alle aanvoerders in de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie in het speelweekend van 18 t/m 20 oktober een regenboogband in plaats van de traditionele aanvoerdersband. Dit wordt gedaan om collega-voetballers, scheidsrechters, supporters, vrijwilligers en vele anderen binnen het voetbal die met hun eigen identiteit worstelen te steunen en bij te dragen aan bewustwording van het bespreekbaar maken van diversiteit. Voetbal moet voor iedereen zijn, ongeacht culturele achtergrond, huidskleur, ras, seksuele voorkeur of religie. Iedereen moet met plezier kunnen deelnemen aan zijn of haar favoriete sport, wie je ook bent en wat je achtergrond ook is.

Spelers, trainers, scheidsrechters én verslaggevers

De clubs ondersteunen de boodschap met een gezamenlijk statement op sociale media. Daarnaast dragen alle coaches, scheidsrechters en FOX Sports-presentatoren een speciaal regenboogspeldje en gebruikt FOX Sports voor de gelegenheid speciale regenboogmicrofoons.

Afgelopen twee jaar heeft de actie met de regenboogbanden ook plaatsgevonden. Dit jaar wordt het geluid voor een brede acceptatie van iedereen in de voetbalwereld nog luider, met de medewerking van coaches, scheidsrechters, clubs en FOX Sports. We laten vanuit iedere hoek zien en horen dat voetbal van iedereen is!