FC Eindhoven verliest van Cambuur

Blauw-Witten hard onderuit tegen de koploper

Op zondagmiddag 14:30 uur trapte FC Eindhoven voor het eerst in 2021 af tegen SC Cambuur. In het Jan Louwers Stadion ging FC Eindhoven hard onderuit tegen de koploper. De Friezen wonnen met 2-5. De Eindhovense doelpunten werden gemaakt door Joey Sleegers en Pieter Bogaers.

De bezoekers kwamen al vroeg op voorsprong via Robert Mühren. Na vier minuten spelen combineerden de Leeuwarders fraai richting het doel van Swinkels, waar de spits van dichtbij eenvoudig binnen kon tikken. De bezoekers bleven druk uitoefenen richting het Eindhovense doel, wat ruim tien minuten later de verdubbeling van de score opleverde. Na een keurige aanval legde Giovanni Korte met zijn hoofd de bal terug op Robert Mühren, die zijn tweede van de middag maakte. Na een kwart wedstrijd kwam Issa Kallon door aan de linkerkant, de buitenspeler zag ruimte en tikte in de korte hoek binnen en tekende zo voor de 0-3 namens Cambuur.

Enkele kleine kansjes voor FC Eindhoven leverden niets op, tot de 29e minuut. Vanuit een inworp kwam de bal bij Jens van Son terecht , die met een slim balletje Joey Sleegers vrij voor de doelman zetten. De buitenspeler haalde met links uit en tekende zo voor de aansluitingstreffer. Kort na deze treffer kwamen de Blauw-Witten er weer gevaarlijk uit via een tegenaanval. Jens van Son stuurde Hugo Botermans de diepte in, die Joey Sleegers zocht bij de tweede paal. Doelman Sonny Stevens stond op zijn post en kon de voorzet pakken.

De score werd na 34 minuten andermaal vergroot. Uit een corner van Mees Hoedemakers kopte Calvin Mac-Intosch de 1-4 binnen. Kort erna kwam FC Eindhoven met 10 man te staan. Mawouna Amevor ging in de fout en corrigeerde dat met een overtreding op Robert Mühren. Scheidsrechter Blank gaf de zwaarste straf mogelijk en stuurde de verdediger met rood van het veld af.

Daarna probeerde Maarten Peijnenburg vanuit een corner van Cambuur een schot van Mac-Intosch te blokken. Na contact tussen de twee verdedigers strafte Blank wederom zwaar en legde de bal op de stip. Topscorer Robert Mühren benutte dit buitenkansje en bepaalde de ruststand op 1-5.

FC Eindhoven begon met twee frisse krachten aan de tweede helft. Jens van Son en Brian de Keersmaecker werden vervangen door Mitchel van Rosmalen en Pieter Bogaers. Na de pauze was het wederom Cambuur dat het spel dicteerde. De Leeuwarders hadden de bal en de kansen, maar toch was het FC Eindhoven met de eerste treffer van de tweede helft. Uit een corner van Joey Sleegers werd de bal door invaller Pieter Bogaers binnengetikt, nadat doelman Stevens een eigen doelpunt van Schouten voorkwam. Een fractie later was FC Eindhoven weer gevaarlijk. Jason Bourdouxhe stuurde een vrije trap de zestien in, waar Hugo Botermans net naast kopte.

De tweede helft had verder een eenzijdig spelbeeld. Cambuur liet de bal rondgaan in de ploeg op zoek naar naar een opening, terwijl de Blauw-Witten loerden op een snelle tegenstoot. Ondanks wat dreiging voor beide doelen, werd er niet meer gescoord. Zo verloor FC Eindhoven de eerste wedstrijd van 2021 met 2-5.

Volgende week vrijdag staat het duel tegen Almere City FC op het programma. Deze wedstrijd wordt gespeeld in Almere begint vrijdagavond om 21:00 uur.

FC Eindhoven – SC Cambuuur 2-5 (1-5) 4. Robert Mühren 0-1, 16. Robert Mühren 0-2, 22. Issa Kalon 0-3, 29. Joey Sleegers 1-3, 34. Calvin MacIntosch 1-4, 41. Robert Mühren 1-5, 65. Pieter Bogaers 2-5. Scheidsrechter: Erwin Blank. Rode kaart: 36. Mawouna Amevor (FC Eindhoven). Gele kaart: Jens van Son, Maarten Peijnenburg (FC Eindhoven)

FC Eindhoven: Swinkels; Van Kleef, Amevor, Peijnenburg, Bourdouxhe; Van Son(46. Bogaers), Pozo, De Keersmaecker (46. Van Rosmalen); Donkor, Botermans (75. Vermeulen), Sleegers (83. João).

SC Cambuur: Stevens; Mac-Intosch (87. Nieuwpoort), Schouten, Schmidt, Sambissa (69. Breij); Hoedemakers, Jacobs (69. Kramer), Paulissen; Kallon (69. Antonia), Mühren (87. Powels), Korte.

Fotografie: Jeem Sportsphotography