Alle wedstrijden in periode 3 live op ESPN!

Alle wedstrijden in de 3e periode van de Keuken Kampioen Divisie worden live uitgezonden op ESPN. Dit op initiatief van alle Keuken Kampioen Divisie-clubs. Mede door de ondersteuning van Supporterscollectief Nederland, ESPN, KNVB, Keuken Kampioen én de flexibiliteit van politie en gemeenten is het mogelijk om – in navolging van de eerste twee periodes – óók de 3e periode volledig live in beeld te brengen.

Vanwege de Coronacrisis – en de daarbij behorende overheidsmaatregelen om alle wedstrijden in het Betaalde Voetbal zonder publiek te laten plaatsvinden – zijn de 1e en 2e periode van de Keuken Kampioen Divisie live door ESPN uitgezonden om de supporters en sponsors de gelegenheid te geven om hun club te blijven volgen. Dit was een gezamenlijk initiatief van ESPN, de clubs en hoofdsponsor Keuken Kampioen. Daar komt nu ook de 3e periode bij.

In het plan van aanpak afgelopen zomer is het uitgangspunt altijd geweest dat er vanaf januari weer (deels) publiek zou kunnen worden toegelaten. Bovendien was het op dat moment onzeker in hoeverre alle partijen ook in 2021 nog in staat zouden zijn om hun financiële bijdrage te kunnen leveren om alle wedstijden live in beeld te kunnen brengen. Op initiatief van ESPN én dankzij een extra bijdrage van ESPN, CED en KNVB stond al vast dat er in de 3e periode vier wedstrijden per speelronde live zouden worden uitgezonden, hetgeen al een verdubbeling betekende ten opzichte van de ‘normale situatie’ vóór de Coronacrisis waarbij er twee wedstrijden per speelronde werden uitgezonden.

Echter hebben alle betrokken partijen op aandringen van de clubs uit de Keuken Kampioen Divisie een mogelijkheid gevonden om het aanbod van live wedstrijden nóg verder uit te bereiden naar het maximaal aantal van tien live wedstrijden per speelronde. In een speciaal ingelaste videobijeenkomst hebben de clubs het belang om supporters en sponsors te bedienen benadrukt en de afspraak gemaakt om als collectief garant te staan voor de financiële consequenties die het mogelijk maken van het uitzenden van de extra zes live wedstrijden per speelronde met zich meebrengen.

“De supporters en sponsors zijn enorm belangrijk voor de clubs in de Keuken Kampioen Divisie, daarom willen de clubs ondanks hun eigen zware financiële positie – vanwege de Coronacrisis – de live uitzendingen tóch mogelijk maken. Het is mooi dat in deze tijden van crisis alle partijen de handen ineenslaan en dat het in dit korte tijdsbestek, dankzij de flexibele medewerking van politie en gemeenten, een heel nieuw speelschema gemaakt kon worden””, benadrukt Keuken Kampioen Divisie-directeur Marc Boele.

Speelschema 3e periode

Het besluit om alle wedstrijden in de 3e periode live uit te zenden heeft gevolgen voor het speelschema. Om de zichtbaarheid en toegankelijkheid te vergroten, worden de wedstrijden net als in de voorgaande periodes zoveel als mogelijk verspreid over verschillende dagen en tijden. Het definitieve speelschema met de nieuwe speeldata wordt vanmiddag gepubliceerd door de KNVB.