Blauw-Witten boeken dikke overwinning op Jong AZ

Vrijdagavond ontving FC Eindhoven de beloften van AZ in het Jan Louwers Stadion. Beide ploegen gingen met de brilstand de rust in. Na de pauze schoten de Blauw-Witten uit de startblokken. Door doelpunten van Bart Biemans, Jort van der Sande en Dico Jap Tjong werd het 3-0 voor de ploeg van Ernie Brandts.

De eerste kans van de wedstrijd was voor de Blauw-Witten. Uit een corner van Jason Bourdouxhe kopte Jort van der Sande net over. Aan de andere kant werden de Alkmaarders ook gevaarlijk, AZ-aanvaller Richonell Margaret prikte de bal net naast het Eindhovense doel.

Na iets meer dan vijfentwintig minuten spelen zorgde Jacky Donkor voor wat opwinding in het lege Jan Louwers Stadion. De buitenspeler schoot met een halve omhaal op doel na een voorzet van Hugo Botermans. De doelman van AZ, Elber Evora, pakte de spectaculaire volley uit de hoek.

In de tweede helft kwam FC Eindhoven goed uit de kleedkamer. Verdediger Bart Biemans schoot van dichtbij binnen nadat de Alkmaarse doelman mis zat bij een corner. Nog geen twee minuten later verdubbelden de Blauw-Witten de score via Jort van der Sande. Na een voorzet van Lorenzo van Kleef kopte de spits mooi binnen, 2-0!

Met ongeveer een uur spelen op de klok moest Jong AZ verder met tien man. Emir Biberoglu ontving zijn tweede gele kaart van scheidsrechter Jesse Rozendal na een overtreding op Hugo Botermans. Niet veel later werd het 3-0 voor de ploeg van Ernie Brandts. Na goed doorzetten van Jason Bourdouxhe schoot Dico Jap Tjong de bal in het net!

In de slotfase had Jort van der Sande de 4-0 op zijn schoen, na een voorzet van Jason Bourdouxhe schoot de aanvaller over. Het bleef bij 3-0 waardoor FC Eindhoven de eerste thuiszege van het seizoen boekten!

Volgende week woensdag gaat FC Eindhoven op bezoek bij Eredivisionist FC Emmen voor TOTO KNVB Beker, deze wedstrijd start om 19.45 uur. Op zondagmiddag treden de Blauw-Witten aan tegen FC Volendam voor de eerste wedstrijd van de tweede periode in de Keuken Kampioen Divisie.

FC Eindhoven – Jong AZ 3-0 (0-0): 46. Bart Biemans 1-0, 48. Jort van der Sande 2-0, 64. Dico Jap Tjong 3-0. Scheidsrechter: Jesse Rozendal. Rode kaart: 60. Emir Biberoglu (Jong AZ, 2x geel). Gele kaart: Lorenzo van Kleef, Jens van Son (FC Eindhoven).

FC Eindhoven: Swinkels; Van Kleef (73. Van den Eynden), Biemans, Amevor, Bourdouxhe; Van Son (72. Peijnenburg), Jap Tjong, De Keersmaecker (58. Pozo); Botermans (88. Van Rosmalen), Van der Sande, Donkor (58. Bogaers).

Jong AZ: Evora, Gemmel, Jacobs, Berkhout, Dirks, Franken (87. Wildeboer), Baars (73. Barasi), Biberoglu, Margaret (78. Van Brederode), Kunst, Allouch (87. Buurmeester).

Fotografie: Jeem Sportsphotography