Blauw-Witten boeken opnieuw solide overwinning

FC Eindhoven verslaat Jong PSV met 1-0

Na ruim vijf maanden stond er weer een wedstrijd op het programma in het Jan Louwers Stadion. FC Eindhoven wist voor eigen publiek met 1-0 te winnen van stadsgenoot Jong PSV. Iker Pozo zorgde vlak voor rust voor de enige goal van de wedstrijd.

FC Eindhoven en Jong PSV begonnen rustig aan deze oefenwedstrijd. FC Eindhoven had veel de bal en Jong PSV loerde op de counter. Pas na zeventien minuten was er pas iets te beleven in het Jan Louwers Stadion. Na een goede kopbal van Jort van der Sande kwam Kaj de Rooij los van zijn directe tegenstander Rico Zeegers. De buitenspeler gaf vervolgens een diepe voorzet op Lorenzo van Kleef, maar de huurling van ADO Den Haag kon net niet bij de bal.
Na dit eerste wapenfeit bleef FC Eindhoven geconcentreerd spelen. Dit resulteerde in een goede kans voor Bart Biemans. De centrale verdediger kwam mee op en werd door Jort van der Sande diep gestuurd. Verdediger Biemans schoot de bal voor het doel van Maxime Delanghe langs.

Vlak voor de drinkpauze kreeg FC Eindhoven een strafschop. Kaj de Rooij ging voorbij aan Rico Zeegers en werd vervolgens gevloerd door de rechtsback van Jong PSV. Scheidsrechter Robin Hensgens legde de bal resoluut op de stip. Net als in de wedstrijd tegen Roda JC ging Jort van der Sande achter de bal staan. De spits kreeg de bal niet voorbij de doelman van Jong PSV, waardoor de brilstand op het scorebord bleef.

Vlak voor rust kwam FC Eindhoven toch op de verdiende 1-0 voorsprong. Na een goede steekbal van Dico Jap Tjong kwam Iker Pozo vrij voor de keeper. De Spanjaard schoot de bal vervolgens gedecideerd achter doelman Delanghe. Het was voor de huurling van Manchester City zijn eerste goal in het Blauw-Wit. Na deze actie was het ook meteen rust.

Na rust was er één wijziging in het elftal van Ernie Brandts. Kaj de Rooij bleef in de kleedkamer achter en Hugo Botermans nam zijn plaats over. De aanvaller liet zich meteen zien en schoot na twee minuten de bal net naast het doel van Jong PSV. Ook na rust bleef het spelbeeld hetzelfde. De Blauw-Witten hadden het betere van het spel, maar kansen werden er niet veel gecreëerd. Jong PSV stelde daar vrij weinig tegen over en de ploeg van Ernie Brandts had weinig moeite om de stadsgenoot van zich af te houden.

Met nog zo’n twintig minuten te gaan kreeg de ploeg van Ernie Brandts meerdere kansen binnen een kleine twee minuten. Na een puntgave voorzet van Lorenzo van Kleef, werd het schot van Hugo Botermans op het laatste moment geblokt. Uit de corner die volgde, kopte Jort van der Sande de bal net voorlangs.

Een kleine minuut later was het opnieuw Jort van der Sande die de bal op het doel kopte. Deze keer kon doelman Maxime Delanghe de bal tegenhouden. De eerste kans voor Jong PSV kwam pas in de 75e minuut. Het schot van Nigel Thomas miste echter alle richting en ging ruim langs het doel van Ruud Swinkels.

Verder gebeurde er niet veel meer in het Jan Louwers Stadion, waardoor FC Eindhoven zijn tweede overwinning in de oefencampagne boekte.

FC Eindhoven – Jong PSV 1-0 (1-0) 45. Iker Pozo 1-0. Scheidsrechter: Robin Hensgens. Geel: Bart Biemans, Iker Pozo (FC Eindhoven), Felipe Luis (Jong PSV). Aantal toeschouwers: 446.
Bijzonderheid: 24. Jort van der Sande mist een strafschop.

FC Eindhoven: Swinkels; Vermeulen, Amevor, Biemans, Bogaers; Van Kleef, Van Son, Pozo (84. Peijnenburg); Van Kleef (78. Huybers), Van der Sande, De Rooij (46. Botermans).

Fotografie: Thomas Bakker