Blauw-Witten kunnen geen vuist maken in Maastricht

FCE verliest met 1-0…

Op vrijdagavond vervolgde FC Eindhoven de competitie uit bij MVV Maastricht. Een wedstrijd die lang in evenwicht bleef eindigde voor FCE in mineur. De wedstrijd werd met minimaal verschil verloren: 1-0.

Hoofdtrainer Rob Penders wijzigde de ploeg op drie posities ten opzichte van de derbyzege van afgelopen maandag. Zo starten Maarten Peijnenburg, Koen Oostenbrink en Collin Seedorf in de basis in plaats van Mawouna Amevor (afwezig vanwege privéomstandigheden), Jens van Son en Pieter Bogaers. Bij de Blauw-Witten ontbrak Jasper Dahlhaus vanwege ziekte.

In de openingsfase van de wedstrijd tastten beide ploegen wat af. De Blauw-Witten waren het meest dreigend voor het doel, maar tot echte grote kansen kwamen beide ploegen niet. Na ongeveer 10 minuten spelen kopte Jarno Janssen net voorlangs na een hoekschop. Het eerste schot op doel kwam van de thuisploeg na iets meer dan 25 minuten voetballen. Aanvoerder Sven Blummel nam het doel van Nigel Bertrams onder vuur, maar de Eindhovense doelman had geen problemen met de inzet.

Even later moest Bertrams opnieuw in actie komen. Na een scherp aangesneden voorzet duwde de doelman de bal weg en belandde de bal voor de voeten van Mart Remans. De buitenspeler leek de bal in een leeg doel te kunnen schieten maar daar stak de Eindhovense defensie nog net een stokje voor. Mede dankzij deze actie stond er bij de rust een 0-0 tussenstand op het scorebord.

De tweede helft begon veelbelovend. Zo nam Joey Sleegers het Limburgse doel onder vuur, maar zijn inzet vond de vuisten van doelman Nijhuis. Aan de andere kant kreeg Mart Remans een goede mogelijkheid. De aanvoerder van MVV raakte de bal niet vol en zag zijn inzet ver naast het doel gaan. Vervolgens kwam de thuisploeg op voorsprong in De Geusselt. Na een afgeslagen bal schoot invaller Orhan Dzêpar met zijn eerste bal contact tegen de touwen.

In de slotfase ging FC Eindhoven opzoek naar de gelijkmaker. De Blauw-Witten drongen aan maar kwamen moeilijk door de Limburgse defensie heen, totdat FCE een strafschop toegewezen kreeg. Joey Sleegers ging achter de bal staan maar faalde oog in oog met doelman Thijmen Nijhuis. Daarna zette FCE alles op alles om nog een resultaat te boeken. De Blauw-Witten werden nog gevaarlijk via Jordy Huybers maar die schoof de bal van dichtbij naast het doel. Diverse opstootjes in het tweede bedrijf zorgden voor minimaal zeven minuten extra tijd. Ondanks een late rode kaart en meerdere kansen van onder andere Charles-Andreas Brym, wisten de Eindhovenaren geen vuist meer te maken.

Volgende week is in eigen huis NAC de tegenstander. Dan wordt er om 20:00 afgetrapt. Tickets voor deze wedstrijd zijn nog beschikbaar via deze link.

MVV Maastricht – FC Eindhoven 1-0 (0-0) 70. Orhan Dzepar. Scheidsrechter: Erwin Blank. Gele kaart: Sven Blummel, Allan Delferriere (MVV Maastricht) Charles-Andreas Brym, Valentino Vermeulen, Dave De Meij, Maarten Peijnenburg. Rode kaart: Waem. Aantal toeschouwers: 3325.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen (80. Huybers), Peijnenburg, Janssen, Seedorf (68. Seedorf); Oostenbrink (80. De Meij), Rácz (59. Van Rosmalen), De Keersmaeker; Brym , Van der Sande (59. Hernández) , Sleegers.

MVV Maastricht: Nijhuis; Waem, Delferriere, Zeegers (80. Essers), Labylle; Kleinen, Alberg (69. Dzepar), Souren; Blummel (90+1 Kalala), Remans (90+1 Libert), Ntelo.

Fotografie: Jeem Sportsphotography