Blauw-Witten onderuit in eigen huis

Almere City FC met 1-3 te sterk

Op vrijdagmiddag speelde FC Eindhoven tegen Almere City FC in speelronde 28 van de Keuken Kampioen Divisie. In het Jan Louwers Stadion verloor de ploeg van trainer Ernie Brandts voor rust van Almere City FC.

Bij FC Eindhoven keerden Zé Pedro, Brian de Keersmaecker, Lorenzo van Kleef en Jacky Donkor terug bij de wedstrijdselectie. Laatsgenoemde mocht ook direct aan de aftrap verschijnen. Zé Pedro en Brian de Keersmaecker keerden terug nadat ze in thuisisolatie hadden gezeten. Lorenzo van Kleef was hersteld van zijn enkelblessure en kon zodoende aansluiten bij de selectie.

Vanaf het begin zochten beide ploegen direct de aanval. Almere City FC kreeg een kleine kans via een directe vrije trap. Niet veel later schoot Jasper Dahlhaus de bal van buiten het zestienmetergebied tegen het aluminium aan. Na iets minder dan een kwartier wist Mees Kaandorp Thomas Verheijdt te vinden en die kon de bal achter doelman Ruud Swinkels schieten, waardoor de uitploeg op voorsprong kwam na een aantrekkelijke openingsfase.

Na dit tegendoelpunt kwam de ploeg van interim-trainer Jeroen Rijsdijk meer en meer in de wedstrijd, maar dit leidde niet tot grote kansen voor de ploeg. Rond het halfuur probeerde Valentino Vermeulen doelman Michael Woud te verschalken maar hij hield deze bal vakkundig uit het doel. Een minuut later was daar aan de andere kant van het veld de 0-2 van Almere City FC. Aanvaller Xian Emmers wist Valentino Vermeulen en Jasper Dahlhaus voorbij te gaan en de bal vervolgens in de lange hoek te krullen.

Almere City FC ging hierna door waar ze mee bezig waren en maakten het de Blauw-Witten erg lastig. Thomas Verheijdt beproefde zijn geluk, maar zijn schot werd geblokt. Niet veel later stuurde centrale verdediger Daniël Breedijk Mees Kaandorp diep, maar zijn lobje ging net over het doel.

Geheel uit het niets wist FC Eindhoven wat terug te doen. Na een goede hoekschop van Jason Bourdouxhe kon spits Hugo Botermans de bal tegen de touwen schieten. Lang konden de Blauw-Witten niet genieten van dit doelpunt, want een minuut later wist linksback Thibaut Lesquoy de volledige vrijstaande Thomas Verheijdt te vinden die simpel kon inkoppen, waardoor FC Eindhoven met een 1-3 achterstand de rust in ging.

Trainer Ernie Brandts besloot in de rust Jacky Donkor te vervangen voor Brian De Keersmaecker. Ook Jort van der Sande werd gewisseld, voor hem kwam Mitchel van Rosmalen het veld in. Het elftal van Jeroen Rijsdijk begon ongewijzigd aan de tweede helft. Na ongeveer tien minuten spelen kreeg Thomas Verheijdt de kans zijn hattrick te maken, maar zijn poging ging ruim langs het doel van Ruud Swinkels.

Het eerste wapenfeit aan de kant van FC Eindhoven kwam van invaller Brian de Keersmaecker, maar hij kon doelman Michael Woud niet verrassen. Niet veel later kreeg Almere City FC een vrije trap op een interessante positie, maar het schot van Mees Kaandorp belandde in de Eindhovense muur.

FC Eindhoven was niet in staat om het de ploeg uit Almere echt lastig te maken, terwijl die ploeg het ook wel welletjes vond. Een tweede helft zonder grote kansen was het gevolg hiervan. Uit het niets wist Brian de Keersmaecker een grote kans voor FC Eindhoven te creëren. Een vrije trap van zo’n 25 meter belandde op de lat.

Het slotoffensief was hiermee aangebroken. Hugo Botermans kreeg nog een mogelijkheid, maar uit een lastige hoek wist hij de bal niet op doel te krijgen. Een minuut voor tijd schoot Brian de Keersmaecker de bal hard in de hoek, maar Michael Woud hield de bal knap uit het doel. Bart Biemans kon in blessuretijd twee keer de bal richting het doel koppen, maar dit leverde geen gevaar op. Het slotoffensief leverde geen aansluitingstreffer op en dus gingen de Blauw-Witten onderuit tegen een beter Almere City FC.

Voor FC Eindhoven komt er een einde aan periode 3. Een periode waarin weinig sportieve hoogtepunten werden behaald. Op maandag 22 maart spelen de Eindhovenaren hun eerste wedstrijd van periode 4. De Blauw-Witten gaan op bezoek bij koploper Cambuur. Om 20:00 zal er afgetrapt worden in het Cambuur Stadion.

FC Eindhoven – Almere City FC 1-3 (1-3) 14. Thomas Verheijdt (0-1), 30. Xian Emmers (0-2), 41. Hugo Botermans (1-2), 43. Thomas Verheijdt (1-3). Scheidsrechter: Erwin Blank. Gele kaart: Mawouna Amevor, Mitchel van Rosmalen (FC Eindhoven), Faris Hammouti (Almere City FC).

FC Eindhoven: Swinkels, Vermeulen, Amevor (65. Biemans), Peijnenburg, Bourdouxhe; Van Son (75. Van Kleef), Bogaers, Van der Sande (46. Van Rosmalen); Dahlhaus (84. João), Botermans, Donkor (46. De Keersmaecker).

Almere City FC: Woud, Van Vlerken (71. Mannes), Receveur, Verheijdt (79. Sorensen), Lesquoy, Mirani, Breedijk, Emmers (79. Bouyaghafen), Hammouti, Kaandorp (64. Yeboah), Smeets (71. Tunga).

Fotografie: Jeem Sportsphotography