Blauw-Witten onderuit in Kralingen…

Excelsior met 1-0 te sterk voor FC Eindhoven

De mannen van Ernie Brandts reisden vrijdagavond af naar Rotterdam voor de competitiewedstrijd tegen Excelsior. In het Van Donge & De Roo Stadion werd het 1-0 voor de Kralingers door een doelpunt van Reuven Niemeijer.

In de basis keerde Mawouna Amevor terug. De centrale verdediger verlengde deze week zijn contract bij FC Eindhoven. Verder was de basis ongewijzigd ten opzichte van de uitwedstrijd tegen Almere City FC.

Al na twee minuten werd Excelsior gevaarlijk voor het Eindhovense doel. Voor open doel wist Stijn Meijer van dichtbij de bal over het doel te krijgen na een voorzet van Mats Wieffer. Niet veel later was de spits opnieuw dichtbij, ditmaal werkte hij de bal naast. Ook kans nummer drie voor Excelsior viel binnen de tien minuten, Brandon Ormonde-Ottewill stoomde op vanaf links en schoot de bal op de buitenkant van de paal.

In minuut 28 kwamen de Rotterdammers op voorsprong. Na een fout van Jason Bourdouxhe kon Reuven Niemeijer op Swinkels af, de middenvelder faalde oog in oog niet. Vervolgens zorgde Jacky Donkor voor gevaar. De flankspeler dribbelde naar binnen en krulde de bal van een meter of twintig net naast.

Na rust kwamen de Blauw-Witten goed uit de kleedkamer. Uit een voorzet van Jens van Son kopte Iker Pozo goed op doel. Doelman Alessandro Damen keerde de bal goed, de rebound van Jack Donkor werd geblokt door de Rotterdammers. Niet veel later nam Jort van der Sande het doel van Excelsior onder vuur en deed dat met overtuiging. Zijn schot spatte op de lat uiteen.

Daarna bleef FC Eindhoven op zoek naar de gelijkmaker maar bleef het 1-0 in het voordeel van Excelsior. De Rotterdammers loerden via Joel Zwarts en topscorer Eliás Már Ómarsson op de counter.

Een kwartier voor tijd raakte Excelsior het houtwerk na een kopbal van Siebe Horemans. Daarna had Jacky Donkor een goede voorzet in huis voor Jort van der Sande, doelman Damen bracht op de lijn redding na zijn kopbal.

Kort voor tijd drong FC Eindhoven aan voor een punt. Na een corner viel de bal voor de voeten van Iker Pozo, helaas schoot de Spanjaard op een Rotterdams hoofd.

In de ultieme slotfase brak Excelsior nog eenmaal uit. Van achteruit counterden de Kralingers richting het doel van Swinkels, die in volle sprint terug rende nadat hij mee naar voren ging voor een hoekschop. De drie tegen één situatie werd niet benut, want Dylan Seys schoot van grote afstand de bal op doel waar de sprintende Swinkels redding bracht.

Zo bleef het 1-0 voor Excelsior en verloor FC Eindhoven de twintigste wedstrijd van het seizoen. Volgende week maandag staat er een thuiswedstrijd op het programma. De ploeg van Ernie Brandts gaat voor revanche tegen N.E.C. Nijmegen na de forse nederlaag eerder dit seizoen in Nijmegen.

SBV Excelsior – FC Eindhoven 1-0 (1-0) 28. Reuven Niemeijer (1-0). Scheidsrechter: Sander van der Eijk. Gele kaart: Mats Wieffer, Joel Zwarts (Excelsior), Hugo Botermans, Lorenzo van Kleef, Brian De Keersmaecker, Mawouna Amevor (FC Eindhoven).

SBV Excelsior: Damen, Horemans, Matthys, Aberkane (63. Seys), Meijer (63. Már Ómarsson), Wieffer (73. Bruins), Zwarts (82. Mendes Moreira), Fischer, Niemeijer, Ormonde-Ottewill, Van Rooijen (82. Baas).

FC Eindhoven: Swinkels; Van Kleef, Peijnenburg, Amevor, Bourdouxhe; Van Son, Pozo, De Keersmaecker (80 Biemans); Botermans (70. Bogaers), Van der Sande, Donkor.

Fotografie: Jeem Sportsphotography