Blauw-Witten overtuigend langs Jong Ajax

FC Eindhoven sluit roerige week af met 3-0 zege

Voor de tweede week op rij werd er op vrijdagavond om 20:00 uur een wedstrijd gespeeld in het Jan Louwers Stadion. Waar vorige week Jong PSV op bezoek was, was het deze week de beurt aan Jong Ajax. De Blauw-Witten speelden een uitstekende tweede helft waarin het drie keer wist te scoren, 3-0.

Bij FC Eindhoven maakten Joey Sleegers en Jorn Vancamp hun rentree in het basiselftal van de Blauw-Witten. Ook was er een basisplaats ingeruimd voor Jens van Son.

De wedstrijd was nog met naar begonnen of middenvelder Mitchel van Rosmalen had de bal bijna in de winkelhaak geprikt, maar zijn poging verdween net naast. Een minuut later kregen de Amsterdammers een strafschop na een overtreding van Collin Seedorf. De penalty was niet aan middenvelder Kenneth Taylor besteed, want het was Ruud Swinkels die de strafschop keerde. De goalie van de Blauw-Witten leek hierbij geblesseerd te raken, maar kon toch door.

Na iets meer dan een kwartier was er de tweede kans voor de Ajacieden te noteren, maar aanvaller Christian Rasmussen kopte de bal recht op Ruud Swinkels af. Vijf minuten later kwam Iker Pozo een teenlengte tekort om doelman Daan Reiziger te testen. Rond het halfuur probeerde Joey Sleegers de bal in de lange hoek te krullen, maar zijn poging werd stijlvol tegengehouden door Daan Reiziger. De koek was hierna nog niet op voor de Eindhovenaren. Jasper Dahlhaus was al voorbij de goalie van Jong Ajax, maar kon zijn voet niet tegen de bal krijgen.

Het Jan Louwers Stadion werd kort hierna even stil, door een ogenschijnlijk zware blessure voor Naci Ünüvar, die het uitschreeuwde van de pijn en met tranen het veld moest verlaten. Net voor het eindsignaal van de eerste helft ging Jorn Vancamp alleen op de doelman af na een uitstekende steekpass van Iker Pozo, maar de poging van de Belgische spits ging net over het doel van de Amsterdammers en werd er dus niet gescoord in een tamelijk aantrekkelijke eerste helft.

Voor Joey Sleegers zat de wedstrijd na 45 minuten spelen erop. Hij werd vervangen door Jacky Donkor. Verder begonnen beide elftallen ongewijzigd aan de tweede helft. De eerste mogelijkheid van de tweede helft was voor Jong Ajax. Uit een vrije trap stond centrale verdediger Enric Llansana vogelvrij, maar Ruud Swinkels wist zijn schot te keren.

Na tien minuten spelen in de tweede helft wist FC Eindhoven op voorsprong te komen. Iker Pozo gaf de bal aan Jasper Dahlhaus die van randje zestien uithaalde. Deze poging werd nog gekeerd door Daan Reiziger, maar het was Iker Pozo die slim doorliep en de rebound daardoor binnen kon tikken, 1-0. Nog geen tien minuten later verdubbelde FC Eindhoven de voorsprong. Uit een vrije trap van Jens van Son kreeg centrale verdediger Maarten Peijnenburg de bal tegen zich aan geschoten en de bal plofte pardoes in het netje, 2-0.

In het restant van de tweede helft kregen de Blauw-Witten nog kansen via Jort van der Sande en Hugo Botermans om de score nog verder uit te breiden, maar geen van deze kansen werden benut. Het was een andere invaller die wel doel wist te treffen. Jacky Donkor kon na een goede individuele actie de bal tegendraads inschieten en wist zo doelman Daan Reiziger te verschalken, 3-0.

Hiermee was ook direct de eindstand op het scorebord genoteerd. Dankzij een sterke tweede helft gingen de Eindhovenaren de tweede helft redelijk eenvoudig over de jonge Amsterdammers heen en wisten daardoor te winnen in het Jan Louwers Stadion.

Volgende week staat de derby tegen Helmond Sport op het programma. In het SolarUnie Stadion wordt er om 21:00 uur afgetrapt. De wedstrijd is live te zien op ESPN en te volgen via Radio FCE op ons YouTube kanaal.

FC Eindhoven – Jong Ajax 3-0 (0-0) 56. Iker Pozo (1-0), 63. Maarten Peijnenburg (2-0), 90. Jacky Donkor (3-0). Scheidsrechter: Stan Teuben. Gele kaart: Collin Seedorf, Maarten Peijnenburg, Lorenzo van Kleef (FC Eindhoven), Christian Rasmussen (Jong Ajax).
Bijzonderheid: 5. Ruud Swinkels stopt een strafschop van Kenneth Taylor.

FC Eindhoven: Swinkels, Seedorf, Amevor, Peijnenburg, Bourdouxhe; Van Son, Pozo (78. Van Kleef), Van Rosmalen (70. De Keersmaecker); Dahlhaus (62. Botermans), Vancamp (62. Van Der Sande), Sleegers (46. Donkor).

Jong Ajax: Reiziger, Van Gelderen, Llansana, Musampa (78. Warmerdam), Baas (62. Douglas), Regeer, Martha, Taylor, Rasmussen (62. De Waal), Mendez (78. Fitz-Jim), Ünüvar (41. Giovanni).

Fotografie: Pro Shots / Thomas Bakker