Blauw-Witten spelen gelijk tegen Roda JC Kerkrade

Spectaculaire wedstrijd eindigt in 3-3

FC Eindhoven heeft een punt overgehouden aan de spectaculaire wedstrijd tegen Roda JC Kerkrade. Binnen 23 minuten waren er al vijf doelpunten gevallen in het Jan Louwers Stadion. Iker Pozo bezorgde de Blauw-Witten vlak voor tijd een verdiend punt.

Waar FC Eindhoven tegen Jong FC Utrecht de primeur had om de eerste wedstrijd in het Nederlandse betaald voetbal te spelen na de coronabreak, mét publiek, had het tegen Roda JC Kerkrade de twijfelachtige eer om de eerste wedstrijd zonder publiek te spelen. Voor de wedstrijd werd er een minuut stilte gehouden voor de recentelijk overleden Henk Driessen. Henk Driessen was erelid en lid van verdienste van de Blauw-Witters.

Na vijf minuten kwam FC Eindhoven op voorsprong. Na een goede opbouw van achteruit ging Kaj de Rooij zijn tegenstander voorbij. Zijn voorzet kwam bij de vrijstaande Hugo Botermans terecht. Die hoefde de bal slechts in het lege doel te tikken. Lang konden de Blauw-Witten niet genieten van de voorsprong, want binnen een minuut kwamen de bezoekers langszij. Patrick Pflücke schoot, vanaf de rand van het strafschopgebied, de bal achter FC Eindhoven doelman Thom Jonkerman. Vijf minuten later lag de bal alweer achter de doelman, die de geblesseerde Ruud Swinkels verving onder de lat. Roland Alberg wist na een goede bal van Patrick Pflücke de bal tegen de touwen te schieten.

Na achttien minuten kreeg Roda JC een strafschop, Richard Jensen werd gevloerd door invaller Flor Van den Eynden. De jonge Belg verving de geblesseerde Bart Biemans. Roland Alberg schoot de strafschop onberispelijk raak, 1-3. Kort daarna deed FC Eindhoven al iets terug. Na een goede onderschepping van Iker Pozo, werd Jort van der Sande weggestuurd. Hij legde de bal af op Kaj de Rooij, die via het been van Kees Luijckx, de bal achter Roda doelman Youri Roulaux schoot.

De Blauw-Witten namen daarna meer initiatief in de wedstrijd. Via Kaj de Rooij en Hugo Botermans werden wat kleine kansjes gecreëerd, maar FC Eindhoven scoorde niet. Aan de andere kant was het wel bijna raak. Na een goede voorzet van Samir Absalem, haalde Lorenzo van Kleef de inzet van Fabian Serrarens van de lijn. FC Eindhoven ging met een 2-3 achterstand de kleedkamer in voor de rust.

Het eerste gevaar van de tweede helft kwam van de thuisploeg. Kaj de Rooij ging voorbij aan zijn directe tegenstander en gaf de bal voor op Dico Jap Tjong. Nog voor dat hij het doel van de bezoekers onder vuur kon nemen, wist de verdediging van Roda JC de bal weg te werken. Vlak daarna nam Hugo Botermans het doel onder vuur. Zijn schot werd licht getoucheerd en vloog net over het doel van de Limburgers.

Even later liet ook Roda JC weer van zich horen, een uithaal van Robert Klaasen werd door Thom Jonkerman ternauwernood over de lat getikt. Vlak hierna was het bijna gelijk. Na een afgeslagen vrije trap van Dico Jap Tjong werd door Kaj de Rooij hard op Youri Roulaux geschoten. De doelman tikte de bal voor het doel weg.

De verdiende gelijkmaker viel twee minuten voor tijd alsnog. Iker Pozo soleerde door de verdediging van de bezoekers en schoot de 3-3 tegen de touwen. In de laatste minuut van de extra tijd schoot Lorenzo van Kleef nog een keer, zijn schot ging maar net voorlangs. Deze spectaculaire wedstrijd eindigde zo in 3-3.

Lang hoeft FC Eindhoven niet te wachten op de volgende wedstrijd. Aanstaande zaterdag nemen de Blauw-Witten het op tegen NEC in Nijmegen. Aftrap in het Goffertstadion is om 16:30.

FC Eindhoven – Roda JC Kerkrade 0-0 (2-3): 8. Hugo Botermans, 9. Patrick Pflücke, 13. Roland Alberg, 20. Roland Alberg (strafschop), 23. Kees Luijckx (eigen doelpunt), 89. Iker Pozo. Scheidsrechter: Richard Martens. Gele kaart: Flor van den Eynden, Mawouna Amevor, Lorenzo van Kleef, Pieter Bogaers (FC Eindhoven), Fabian Serrarens (Roda JC Kerkrade). Aantal toeschouwers: 62

FC Eindhoven: Jonkerman; Amevor (88. Peijnenburg), Biemans (6. Van den Eynden), Van Kleef, Pozo, Van der Sande (80. João), De Rooij, Botermans, Van Son, Jap Tjong (80. Vermeulen), Bogaers.
Roda JC Kerkrade: Roulaux; Marzo, Jensen, Luijckx, Absalem, Klaasen, Vossebelt, Serrarens (62. Goppel), Alberg (77. Remans), Croux, Pflücke.

Fotografie: Johan Manders