Blauw-Witten verrassen in Emmen

Ex-eredivisionist FC Emmen met 0-1 verslagen

In Stadion De Oude Meerdijk heeft FC Eindhoven voor een daverende verrassing gezorgd door voormalig eredivisionist FC Emmen met 0-1 te verslaan. Het doelpunt werd in de tweede helft gescoord en kwam op naam van Jasper Dahlhaus.

Hoofdtrainer Rob Penders wijzigde zijn basiself op één positie, Enrico Hernández startte op de plaats van Mitchel van Rosmalen. Doelman Nigel Bertrams verliet afgelopen vrijdag vroegtijdig het veld vanwege een handblessure, maar begon in Emmen gewoon aan de aftrap.

In de openingsfase was de thuisploeg het meest dreigend. Na enkele minuten schoot spits Jeredy Hilterman uit de draai net over het doel van Nigel Bertams. Even later moest de doelman wel reddend optreden na een gevaarlijke voorzet van Mitch Apau.

Vervolgens drong de thuisploeg aan, maar werd er geen echte dreigende mogelijkheid gecreëerd. Kansen voor de Blauw-Witten waren er sporadisch in de eerste helft. Kort voor rust nam Peter van Ooijen nog wel het doel van FC Eindhoven onder vuur, maar doelman Bertrams keerde het schot.

Al snel in de tweede helft werden de Blauw-Witten wél gevaarlijk. Enrico Hernández zette een aanval op die bij Joey Sleegers belandde, de buitenspeler kapte naar binnen en schoot net over. Niet veel later nam Enrico Hernández het doel van Emmen onder vuur, zijn schot werd gepakt door Emmen doelman Michael Brouwer.

Aan de andere kant moest aanvoerder Mawouna Amevor in actie komen, de verdediger blokte een schot van dichtbij van Peter van Ooijen. Daarna werden de Emmenaren weer gevaarlijk, maar stond er opnieuw een Eindhovenaar in de weg. Ditmaal blokte Valentino Vermeulen een schot van Lucas Bernadou. Nog in diezelfde minuut stond FC Emmen alweer in het zestienmetergebied van de Blauw-Witten, maar doelman Bertrams keerde een schot van Peter van Ooijen.

In minuut 71 was FC Eindhoven dicht bij een doelpunt. Uit een hoekschop kopte Mawouna Amevor naar de verre hoek, doelman Brouwers was geklopt, maar op de lijn werd de bal ternauwernood weggewerkt door een verdediger van FC Emmen..

Vervolgens kwamen de Blauw-Witten op voorsprong in Emmen! Jasper Dahlhaus pikte de bal op in de as van het veld en schoot vanaf een meter of twintig. Het schot werd door een Emmenaar van richting veranderd en belandde zo in het doel achter doelman Michael Brouwer.

Een paar minuten later brak Joey Sleegers door en sprintte voorbij verdediger Jeroen Veldmate. Helaas voor FC Eindhoven keerde doelman Brouwers het schot. Niet veel later stond er opnieuw een Eindhovenaar voor het doel van Emmen, ditmaal was het Enrico Hernández. De huurling van Vitesse werd op het laatste moment uit evenwicht gebracht en schoot de bal naast.

In de slotfase zette FC Emmen opnieuw aan op zoek naar de gelijkmaker. Zo namen Peter van Ooijen en Jeredy Hilterman het doel van Bertrams onder vuur maar zonder succes, maar aan de andere kant loerde FC Eindhoven op de counter. Opnieuw wist Joey Sleegers te ontsnappen aan de Drentse verdediging en moest Jeff Hardeveld aan de noodrem trekken. De verdediger moest in de blessuretijd met rood van het veld.

De Eindhovense verdediging bleef soeverein overeind waardoor de drie punten mee de bus in gingen naar Eindhoven! Volgende week maandag vervolgt FCE de competitie, dan gaat de ploeg van Rob Penders op bezoek bij buurman Jong PSV.

FC Emmen – FC Eindhoven 0-1 (0-0) 79. Jasper Dahlhaus 0-1. Scheidsrechter: Sander van der Eijk. Rode kaart: 90+1. Jeff Hardeveld (FC Emmen). Gele kaart: Brian De Keersmaecker, Jens van Son (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 5556.

FC Emmen: Brouwer; Apau (83. Luzayadio), Miguel, Veldmate (83. Carty), Hardeveld; Bernadou, Van Ooijen, Vlak (76. Bijleveld); Toufiqui (72. Mendes), Hilterman, Assehnoun (76. Scholte).

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Bogaers; Van Son, De Keersmaecker (38. Oostenbrink), Hernández; Dahlhaus(81. Janssen), De Meij (62. Rácz), Sleegers.

Fotografie: Jeem Sportsphotography