Blauw-Witten vieren terugkeer publiek met drie punten

Doelpunt Vermeulen goed voor overwinning op MVV

Zaterdagavond werd er eindelijk weer met thuispubliek afgetrapt tegen MVV Maastricht. Na een sterke tweede helft van de Blauw-Witten en een goal van Valentino Vermeulen wisten de mannen van Rob Penders met 1-0 te winnen.

Rob Penders stuurde vandaag dezelfde elf mannen het veld op als tegen FC Den Bosch. Jens van Son keerde wel weer terug bij de wedstrijdselectie.

De eerste kans was voor de bezoekers. Sven Blummel haalde uit vanaf het randje van de zestien. De bal vloog langs het doel. In de veertiende minuut zetten de Blauw-Witten voor het eerst aan. Jort van de Sande draaide goed weg en kwam één-op-éen met keeper Romain Matthys, die de inzet wist te keren. Na de kans wist Jort van de Sande de bal nog voor te geven. Valentino Vermeulen kon de bal echter niet koppen. Een minuut later draaide ook Joey Sleegers goed weg, zijn schot had te weinig kracht om de doelman te verschalken.

De Blauw-Witten konden in de 21e minuut uitbreken. Charles-Andreas Brym wist de bal echter niet goed voor de goal te brengen. Een paar minuten later stichtte MVV Maastricht gevaar vanuit een ingebrachte vrije trap. Valentino Vermeulen haalde de bal van de doellijn af. De Eindhovense defensie stond goed opgesteld en hield de speldenprikjes tegen.

In de 31e minuut een goede pass van Mawouna Amevor op Charles-Andreas Brym die vrij voor de keeper kwam. Hij werd vastgehouden door Matteo Waem, voordat de bal afgewerkt kon worden. Scheidsrechter Martijn Vos hield het bij geel, tot verbazing van iedereen in het Jan Louwers Stadion. Uit de vrije trap die volgde krulde Joey Sleegers de bal in de lange hoek. De doelman van MVV Maastricht hield zijn doel schoon.
Tien minuten voor de rust kreeg FC Eindhoven weer een kans. Jasper Dahlhaus slingerde de bal voor het doel, maar Romain Matthys wist de bal uit de lucht te plukken. Een minuut later werd Joey Sleegers diep weggestuurd, maar kreeg de bal niet goed mee langs de doelman. De hoekschop die volgde werd door Jort van de Sande met een kopbal richting de hoek gekopt. Doelman Matthys toonde zich opnieuw een sta-in-de-weg en pakte de bal.

Na deze serie van kansen leefde de wedstrijd op. Zo brak ook de Canadees international door aan de zijkant. Zijn schot werd in de korte hoek gekeerd door de keeper van de gasten.

De eerste kans na de thee was voor MVV Maastricht. De linksbuiten van de Maastrichtenaren schoot de bal over het doel. Een minuut hierna ook de eerste kans voor de Blauw-Witten. Na een mooie voorzet van Matthias Verreth wist Joey Sleegers te bereiken. De spits nam de bal goed aan en probeerde het met een omhaal. De bal vloog over.
Aan de andere kant wist Sven Blummel met een steekpass Mart Remans te bereiken. De aanvaller schoof de bal maar net naast het doel.

Na ruim een uur spelen was het wel raak voor FCE. Jasper Dahlhaus gaf vanaf de linkervleugel de bal hoog voor op de mee opgekomen Valentino Vermeulen. De rechtsback kon de bal gemakkelijk binnentikken na het mistasten van de goalie van MVV Maastricht: 1-0.

Even later is een kopbal van Kai-David Bösing een prooi voor Nigel Bertrams, die voor het eerst in actie moest komen. Vlak daarna onderschepte invaller Barnábas Rácz de bal op de speelhelft van de bezoekers. De Hongaar schoot van een meter of 17 op doel. Hij wist doelman Romain Matthys niet te passeren.

Uit de kluts krijgt Valentino Vermeulen een schietkans na slecht verdedigen van de Maastrichtse defensie. Zijn schot werd gekeerd door de doelman. In de rebound kreeg Joey Sleegers de uitgelezen kans om de 2-0 te maken. De Eindhovense nummer 10 verzuimde de voorsprong te vergroten en tikte de bal tegen de lat.

In de 79e minuut zette Valentino Vermeulen de bal hoog voor. Jasper Dahlhaus haalde hard uit maar zijn schot wordt geblokkeerd door de Maastrichtse defensie. Uit de rebound schoot ook Brian de Keersmaecker maar de bal vloog een paar meter langs het doel.

Een aantal minuten later tikt Barnábas Rácz de bal over de keeper. Er stonden nog drie verdedigers om de bal op tijd op te ruimen voordat Joey Sleegers de bal binnen kon tikken.

De bezoekers kregen in de slotminuten nog een grote kans. Sven Blummel werd knap gestuit door Jasper Dahlhaus.

Dit was de laatste grote kans van de wedstrijd. FC Eindhoven wint voor eigen publiek met 1-0 van MVV Maastricht. Door een sterke tweede helft wisten de Blauw-Witten de drie punten in eigen huis te houden. Dit is de eerste overwinning met eigen publiek sinds de 5-1 overwinning op FC Dordrecht.

FC Eindhoven – MVV Maastricht 1-0 (0-0) 63. Valentino Vermeulen 1-0. Scheidsrechter: Martijn Vos. Gele kaart: Maarten Peijnenburg, Charles-Andreas Brym, Jasper Dahlhaus, Barnabás Rácz (FC Eindhoven), Matteo Waem (MVV Maastricht). Aantal toeschouwers: 1400.

FC Eindhoven: Bertrams; Dahlhaus, Amevor, Peijnenburg, Seedorf, Vermeulen; Verreth (67. Rácz), Keersmaecker; Sleegers, Van der Sande (90. De Meij), Brym (79. Van Son).

MVV Maastricht: Matthys; Keulen (21. Schenk), T. Zeegers, Waem, R. Zeegers; Labylle (67. Arifi), Penders (64. Kleinen), Bösing (84. Mami); Blummel Kastrati, Remans.

Fotografie: Jeem Sportsphotography