Bouwen met …

Efe Arslan

Vandaag staat Efe Arslan in de vierde editie van ‘Bouwen met…’ in de spotlight. De twaalfjarige rechtsback speelt in de FC Eindhoven Randstad Academy O-13, dit team staat onder leiding van Mike van Dijk.

Efe Arslan

Dit is het eerste jaar voor Efe bij FC Eindhoven. “Ik ben geboren in Eindhoven, hier woon ik nog altijd. Toen ik 5 jaar oud was ben ik begonnen met voetballen bij v.v. Wodan, de club waar mijn oudere broer ook al voetbalde. In totaal heb ik er 5 jaar gevoetbald. Vanaf dit seizoen ben ik dus actief in de FC Eindhoven Randstad Academy. De club die mij afgelopen seizoen scoutte toen in de O11-1 van v.v. Wodan actief was.”

FC Eindhoven O-13 speelt in de tweede divisie. Momenteel staat het team van Mike van Dijk op een gedeeld derde plaats. Dit weekend werd alweer de elfde competitiewedstrijd gespeeld in het Jan Louwers Stadion tegen Scharn O-13. Er werd met 5-0 gewonnen Dit was tevens de laatste wedstrijd van dit kalenderjaar. “Dit is mijn eerste seizoen op een wat hoger niveau. Gelukkig heb ik me vrij snel tot een hoger niveau ontwikkeld. Ik speel nu op de rechtsback positie, een positie waar ik nog nooit eerder had gevoetbald. Bij mijn oude club speelde ik voornamelijk op het middenveld. Het maakt voor mij niet uit waar ik speel. Als back kan ik mijn mannetje uitschakelen en assists geven. Het doel voor mij is dan ook mezelf hier nog meer in te ontwikkelen. Ik wil mijn tegenstander minder in mijn rug weg laten lopen en aanvallend betere passes geven. Het doel als team is het kampioenschap. We staan momenteel op een gedeeld derde plaats, vijf punten achter de koploper dus we doen nog zeker mee!”

In de O-13 van de FC Eindhoven Randstad Academy wordt ook in de zaal gevoetbald. Elke maandagmiddag staat er een zaaltraining op het programma. Daarnaast wordt er op zondag een wedstrijd gespeeld in de competitie. In totaal zijn er drie onder-13 teams bij FC Eindhoven. “Ik heb, in tegenstelling tot de meeste teamgenoten, al eerder in de zaal gevoetbald in Eindhoven. Hierdoor heb ik wel wat voordeel, want ik ken de regels en enkele looplijnen. Zaalvoetballen is goed voor mijn ontwikkeling want ik moet snel handelen in de kleine ruimtes.”

Uit de O-13 is Efe een van de weinige spelers die nog op de basisschool zit. Het is zijn laatste jaar op basisschool De Opbouw. “Voor de trainingen ga ik bijna iedere dag tot 15:00 uur naar school. Daarna haalt mijn vader, moeder of broer mij op, zij brengen me naar FC Eindhoven en brengen me na de training ook weer naar huis. Mijn vrije tijd besteed ik vooral voetballen met mijn vrienden bij mijn oude voetbalclub.”