Clubstatement n.a.v. Go Ahead Eagles – FC Eindhoven

Gisteren speelde FC Eindhoven de uitwedstrijd tegen Go Ahead Eagles. Kort voor aanvang van de wedstrijd was er onduidelijkheid over vijf van onze spelers die niet opgesteld mochten worden en dit in verband met ontbrekende Corona-testuitslagen. Hierbij enkele zaken op een rij.

FC Eindhoven heeft conform de KNVB protocollen alle testprocedures voor de wedstrijd van zaterdag doorlopen. Zo werden onze spelers op donderdag getest en werden op vrijdag twee spelers en een medewerker hertest. Toen op zaterdag onze spelers en medewerkers in Eindhoven de bus opstapten had FC Eindhoven geconcludeerd dat alle spelers negatief waren getest na een bericht van Eurofins, het bedrijf dat de testen afneemt.

Drie kwartier voor de wedstrijd werd door de vierde official opgemerkt dat de lijst van Eurofins niet compleet was. De club heeft vervolgens direct contact opgenomen met KNVB partner Eurofins om alsnog de negatieve testresultaten binnen te krijgen. Deze werden twee minuten voor aanvang van de wedstrijd ontvangen door FC Eindhoven. Uiteindelijk is dit te laat gebleken en is door de arbitrage en KNVB besloten af te trappen zonder de vijf desbetreffende spelers en hen niet op te nemen op het wedstrijdformulier.

FC Eindhoven betreurt de gang van zaken maar begrijpt dat dit een moeilijke situatie is voor de officials en dat ze geen enkel risico mogen nemen met Corona. Het doel voor iedereen en alle clubs moet zijn om alle wedstrijden te kunnen blijven spelen, zorg te dragen voor een ordentelijk competitieverloop en Corona zoveel mogelijk buitenspel te zetten. Om die reden accepteren wij het sportieve resultaat van deze wedstrijd dan ook en zullen wij samen met de medische staf in gesprek met KNVB partner Eurofins treden om te voorkomen dat een soortgelijke situatie nogmaals ontstaat.