De Graafschap maatje te groot voor FC Eindhoven

FC Eindhoven verliest met 4-0 van koploper

In de zevende speelronde heeft FC Eindhoven, op bezoek bij koploper De Graafschap, met 4-0 verloren. De thuisploeg verdeelde de doelpunten voor en na rust.

De eerste kans van de wedstrijd was voor de Graafschap. Een lage voorzet van Mohamed Hamdaoui werd door Ralf Seuntjes van dichtbij gemist. De eerste tien minuten bleef De Graafchap aandringen op het doel van FC Eindhoven. Kort daarna noteerde ook FC Eindhoven zijn eerste kans. Een schot van afstand van Joey Sleegers werd door een verdediger van richting veranderd en belandde op het dak van het doel.

In de zeventiende minuut viel het eerste doelpunt van de wedstrijd. Mohamed Hamdaoui kopte een voorzet voorbij FC Eindhoven doelman Ruud Swinkels. Even later viel ook de 2-0, nadat een afstandsschot van Gregor Breinburg in de linkerhoek belandde. Na 41 minuten kregen de Blauw-Witten hun grootste kans van de eerste helft. Marcelo Lopes ging alleen op De Graafschap doelman Hidde Jurjus af, maar zag zijn inzet gestuit worden door de doelman.

Vroeg in de tweede helft kreeg FC Eindhoven meteen een grote kans, maar het schot van Joey Sleegers werd gekeerd door Hidde Jurjus. Kort daarna volgde een grote kans voor De Graafschap, maar Ruud Swinkels wist het schot van dichtbij uit het doel te houden. FC Eindhoven speelde na rust beter dan in het eerste bedrijf. De ploeg leek na 57 minuten FC Eindhoven op 2-1 te komen, maar het doelpunt van Marcelo Lopes werd afgekeurd wegens buitenspel.
Kort na de afgekeurde goal van FC Eindhoven kreeg Branco van den Boomen een grote kans namens De Graafschap. Zijn schot vanaf de rand van het strafschopgebied miste echter het doel, en belandde in de tribune. Enkele minuten later was er dan toch de 3-0 voor De Graafschap. Ralf Seuntjes schoot de bal in de rechterhoek van het doel, buiten bereik van FC Eindhoven doelman Ruud Swinkels.

FC Eindhoven had het in het vervolg van de tweede helft moeilijk tegen het team van trainer Mike Snoei. Toch kreeg FC Eindhoven na 71 minuten spelen een grote kans op de 3-1. De kopbal van Bart Biemans werd gestopt door de sterk spelende keeper van De Graafschap. Enkele minuten later werd FC Eindhoven wederom gevaarlijk via een schot van grote afstand van rechtsback Collin Seedorf. Na meerdere kansen van FC Eindhoven was het toch weer De Graafschap dat tot scoren kwam. Jordy Thomassen schoot de 4-0 binnen na een assist van Branco van den Boomen.
In het restant van de wedstrijd werd er niet meer gescoord.

Bart Biemans

Volgende week vrijdag speelt FC Eindhoven de thuiswedstrijd tegen Telstar. Het duel in het Jan Louwers Stadion begint om 20.00 uur.
Kaarten dit duel zijn verkrijgbaar via fceuitkaarten.nl.

De Graafschap – FC Eindhoven 4-0 (2-0) 16. Mohamed Hamdaoui 1-0, 34. Gregor Breinburg 2-0, 62. Ralf Seuntjes 3-0, 80. Jordy Thomassen 4-0. Scheidsrechter: Björn Kuipers. Geel: Maarten Peijnenburg (FC Eindhoven). Aantal Toeschouwers: 9065.

De Graafschap: Jurjus; Owusu, Van Huizen, Van de Pavert, Tutuarima; Breinburg, Van den Boomen (83. Van Nispen), Vet; Hamdaoui, Seuntjens (67. Thomassen), Nijland.
FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf, Peijnenburg, Biemans, Idzes; Essikal, Bourard, De Rooij (46. Daniëls); Lopes, Makasi (67. Cicilia), Sleegers.

Fotografie: Johan Manders