Domper thuis tegen De Graafschap: 1-2

Aan de ongeslagen reeks van dertien wedstrijden is een einde gekomen

Na een reeks van dertien wedstrijden zonder nederlaag van FC Eindhoven is een einde gekomen. In het eigen Jan Louwers Stadion incasseerden de Blauw-Witten een 1-2 nederlaag tegen De Graafschap. Halverwege keek FCE tegen een 0-2 achterstand aan. In de tweede helft was FC Eindhoven de bovenliggende partij, maar kwam het niet verder dan een doelpunt van Jens van Son.

Bij FCE kon Rob Penders niet beschikken over Pieter Bogaers en Joey Sleegers. Beide spelers konden vanwege een blessure niet spelen. Valentino Vermeulen keerde terug op de rechtsback positie, waardoor Collin Seedorf centraal kwam te spelen. Jens van Son was de vervanger van Joey Sleegers.

De wedstrijd kwam na ruim tien minuten spelen los. De Graafschap kwam gevaarlijk voor het doel via een lage voorzet van de Camiel Neghli. Maarten Peijnenburg kon de bal net op tijd weghalen voordat Sam Hendriks kon toeslaan.

Vijf minuten later was het Sam Hendriks die gevaarlijk voor het doel van Nigel Bertrams kwam door een foutje van Collin Seedorf. De spits van de Superboeren kon de Eindhovense keeper niet verschalken.

In de 33e minuut was het dan toch raak voor de Doetinchemers. Een pass van achteruit wordt niet goed ingeschat door de defensie van FCE. Camiel Neghli kon zo doorlopen en schoof de bal gemakkelijk binnen: 0-1.

Acht minuten voor rust creëerden ook de Blauw-Witten hun eerste kans. Een voorzet van Charles-Andreas Brym kon echter niet doeltreffend worden binnengetikt door Matthias Verreth.

De mannen van Rob Penders leken wakker te worden. Enkele minuten later schoot Charles-Andreas Brym, na goed drukzetten van de Blauw-Witten, de bal rakelings langs de kruising.

In de extra tijd van de eerste kwam de stand op 0-2. Mees Kaandorp schoot uit een ingestudeerde corner de bal via een been van Mawouna Amevor achter Nigel Bertrams.

Na rust was De Graafschap dichtbij de 0-3. Via een schot van Jasper van Heertum belandde de bal op de lat. Een minuut later kopte Giovanni Korte de bal net over.

Brian De Keersmaecker liet de eerste Eindhovense kans van de tweede helft noten. De Belg schoot vanuit een meter of 25 de bal net naast. FC Eindhoven drong hierna aan. Dit resulteerde in de aansluitingstreffer van Jens van Son. De middenvelder kopte een voorzet van Valentino Vermeulen bij de tweede paal over doelman Hidde Jurjus tegen de touwen.

In de 74e minuut kon Hidde Jurjus knap redding brengen op een lage inzet van Jort van der Sande. De aanval werd knap opgezet door Charles-Andreas Brym.

De Blauw-Witten zetten hierna nog aan maar konden niet heel dreigend meer worden. Hierdoor verliest FC Eindhoven voor het eerst in 14 duels weer eens een wedstrijd.

Volgende week vrijdag staat de uitwedstrijd tegen FC Dordrecht op het programma. Het duel wordt gespeeld in het Riwal Hoogwerkers Stadion en begint om 20:00 uur.

FC Eindhoven – De Graafschap 1-2 (0-2) 33. Camiel Neghli 0-1, 45+2. Mees Kaandorp 0-2, 63. Jens van Son 1-2. Scheidsrechter: Sander van der Eijk. Geel: Valentino Vermeulen, Jens van Son (FC Eindhoven), Elmo Lieftink (De Graafschap). Aantal toeschouwers: 2802.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Peijnenburg (85. Ogenia), Amevor, Seedorf, Dahlhaus (85. Van Rosmalen); Verreth, Van Son (69. Rácz), De Keersmaecker; Brym, Van der Sande.

De Graafschap: Jurjus; Lelieveld, Van Heertum, Van de Pavert (30. Baas), Schuurman, Neghli (75. Lieftink), Fortes, Brittijn (82. Berrio), Kaandorp (82. Verbeek), Hendriks (70. Gravenberch), Korte (70. Konings).

Fotografie: Jeem Sportsphotography