“Een droom die uitkomt”

Alef Joāo van Brabantia naar FC Eindhoven

Alef Joāo maakt de overstap van de amateurs van RKVV Brabantia naar FC Eindhoven. De 21-jarige buitenspeler zal op amateurbasis aansluiten bij de selectie van Ernie Brandts. Na zijn broer is Alef de tweede speler van de familie Joao die bij FC Eindhoven komt spelen.

Alef Joāo wist zich de afgelopen jaren te ontpoppen tot belangrijke speler van eersteklasser Brabantia. “Vanuit de club is er altijd veel steun en support geweest, vooral bij mijn stap van de jeugd naar de senioren. Ook heeft de club me altijd op het hart gedrukt, dat als ik hard bleef werken, er nog een mooie stap aan zat te komen” vertelt Alef. De snelle buitenspeler komt uit een echte voetbalfamilie. Zijn vader speelde in de Angolese eredivisie en zijn oudere broer speelde al eerder voor de Blauw-Witten. Alef is trots dat hij nu ook het betaald voetbal in mag: “ik ben heel blij dat ik de kans krijg en ben trots dat ik net als mijn broer voor deze club mag gaan spelen.”

Ernie Brandts

Als het aan hoofdtrainer Ernie Brandts had gelegen, was Alef al eerder naar FC Eindhoven gekomen. Brandts was afgelopen seizoen, naast het hoofdtrainerschap van de Blauw-Witten, ook de eindverantwoordelijke op Sportpark Strijp. Daar werkte hij al een jaar met de nieuwe aanwinst van de Blauw-Witten: “Ernie wilde me aan het begin van afgelopen seizoen al testen bij FC Eindhoven.” Zo ver kwam het niet, maar door het abrupte einde van het seizoen, kwam de kans plots weer voorbij. “Ik heb zelf ook de contacten warm gehouden en mocht mee komen trainen. Eerst in de kleine groepjes en later met de gehele groep. De groep heeft me goed ontvangen en had alle begrip voor het feit dat ik van een iets lager niveau kom en misschien wat aanpassingen moest doen. Ik krijg alle vrijheid van hen om op mijn tempo te wennen en dat is wel fijn.

Keuken Kampioen Divisie

Komend seizoen gaat Alef voor het eerst meedraaien bij een betaald voetbalclub. De 21-jarige is duidelijk: “Ik wil mezelf ontwikkelen tot een belangrijke speler. Ik weet dat ik extra hard moet werken en dat ga ik ook doen. De Keuken Kampioen Divisie is een schitterende competitie voor jonge spelers om zichzelf te laten zien. Als ik de kans krijg, ga ik hem pakken!”