Eerste nederlaag voor FCE: 2-3

Doelpunten van Hugo Botermans en Kaj de Rooij

Zaterdagmiddag stond voor FC Eindhoven het eerste thuisduel sinds precies een half jaar op het programma. In het Jan Louwers Stadion kwam Telstar op bezoek. Nieuwe aanwinst Dico Jap Tjong begon meteen in de basis.

In de beginfase ging het spel wat op en neer, de eerste grote kans was voor Jort van der Sande. De spits wist bijna raak te koppen, maar het was Telstar doelman Jasper Schendelaar die wist te redden. Hierna volgde in de 14e minuut de eerste grote kans voor Telstar, Ilias Bronkhorst schoot enkele meters langs.

In de tweede fase van de eerste helft drong FC Eindhoven steeds meer aan, dit resulteerde in enkele kansen voor FC Eindoven. Jort van der Sande kopte na een aangesneden voorzet van Dico Jap Tjong de bal in de handen van Jasper Schendelaar.

Vervolgens kwam Telstar in de 30e minuut op een 0-1 voorsprong via Ilias Bronkhorst, die na een goede steekbal keeper Ruud Swinkels wist te passeren. FC Eindhoven liet daarna direct van zich horen, Kaj de Rooij dribbelde richting het zestienmetergebied van Telstar maar liep zich vast.

In de tweede helft was het FC Eindhoven dat af mocht trappen. De Blauw-Witten kwamen scherp uit de kleedkamer en wisten na 20 seconden al het net te vinden. Hugo Botermans tikte de gelijkmaker binnen na een goede actie van Kaj de Rooij.

FC Eindhoven wist de goede start van de tweede helft door te trekken, wat resulteerde in een 2-1 voorsprong. Na een mooi hakje van Jort van der Sande, stuurde Kaj de Rooij rechterspits Hugo Botermans weg. Vervolgens kreeg Kaj de Rooij via de kluts terug en twijfelde hij geen moment. De jonge aanvaller schoot de bal hard in de kruising, 2-1.

Daarna kwam Telstar op gelijke hoogte via Shayne Pattynama, de aanvaller tikte de voorzet goed binnen. Vijf minuten later vond Telstar opnieuw het net. Opnieuw was Shayne Pattynama trefzeker en zette Telstar op een 2-3 voorsprong.

De laatste twintig minuten probeerde FC Eindhoven de gelijkmaker te forceren. Telstar bleef op de been en trok de 2-3 over de streep. Volgende week vrijdag staat er opnieuw een thuiswedstrijd op het programma. Niet zomaar een wedstrijd, maar de derby tegen Helmond Sport!

FC Eindoven – Telstar 2-3 (0-1) 30. Ilias Bronkhorst 0-1, 46. Hugo Botermans 1-1, 53. Kaj de Rooij 2-1. 65. Shayne Pattynama 2-2, 70. Shayne Pattynama 2-3.

Scheidsrechter: Laurens Gerrets. Gele kaart: Iker Pozo, Kaj de Rooij, Mawouna Amevor (FC Eindhoven), Glynor Plet, Sven van Doorm, Redouan el Yaakoubi (Telstar).

FC Eindhoven: Swinkels; Amevor, Peijnenburg (75. João), Biemans; Jap Tjong (46. Bogaers), Pozo, Van Kleef, Van Son; Botermans, Van der Sande, De Rooij.
Telstar: Schendelaar; Liesdek, El Yaakoubi, Kopershoek, Benamar, Pattynama; Cagro (79. Dijkstra), Van Doorm, Adshead (90+1. Regeling); Bronkhorst, Plet.

Fotografie: Johan Manders