Effectief Emmen verslaat sterk FC Eindhoven

FC Eindhoven reisde woensdagavond af naar Emmen voor de 1e ronde van de TOTO KNVB Beker. De Blauw-Witten speelden een goede wedstrijd maar moest zijn meerdere erkennen in een effectief FC Emmen. Het werd 2-0 door twee doelpunten van Michael de Leeuw.

In de beginfase golfde het spel over en weer met kleine kansjes aan beide kanten. Tot echt grote mogelijkheden kwam het nog niet in de eerste twintig minuten. Een volley vanaf randje zestien van Brian de Keersmaecker die ruim naast ging was het hoogtepunt tot dan toe.

Na 23 minuten kwam er wat leven in de brouwerij. Brian de Keersmaecker ontving een lage voorzet van Lorenzo van Kleef. De Keersmaecker nam aan, draaide open en schoot met links hard op de paal vanaf de zestienmeterlijn. Vervolgens kwam FC Eindhoven weer gevaarlijk voor het doel van FC Emmen doelman Felix Wiedwald. Jort van der Sande kreeg op de elfmeterstip de bal, maar kon niet tot een schot komen door goed verdedigend ingrijpen van de Emmenaren. In de tegenstoot was de ploeg van Dick Lukkien voor het eerst gevaarlijk voor het Eindhovense doel. Michael de Leeuw kreeg een voorzet vanaf rechts, maar kopte niet zuiver genoeg waardoor zijn inzet het doel miste. FC Eindhoven hield de Emmenaren goed in bedwang in de eerste helft.

In de tweede helft kwam FC Emmen wat scherper uit de kleedkamer. De Emmenaren namen wat meer het initiatief in het eerste kwartier na rust. Na een uur gespeeld te hebben leek Michael de Leeuw na een lange bal van achteruit één op één te komen met Ruud Swinkels, maar zijn techniek liet hem in de steek waardoor Mawouna Amevor kon ingrijpen en de situatie onschadelijk maakte.

Toch was het FC Eindhoven dat na 67 minuten met de eerste grote kans kwam. Brian de Keersmaecker gaf de bal vanaf de rechterzijkant panklaar voor op het hoofd van Jacky Donkor. Zijn kopbal werd met een katachtige reflex uit de hoek getikt door doelman Felix Wiedwald.

Na 73 minuten spelen kwam FC Emmen gevaarlijk voor het doel met een drievoudige poging. Sekou Sidibé schoot vanuit de rechterhoek op doelman Ruud Swinkels, die de bal uit het doel tikte. De rebound van deze poging werd door Amevor geblokt, waarna Caner Cavlan de bal overjaagde. Vijf minuten later was het wel raak voor de Emmenaren. Michael de Leeuw ontving de bal van Caner Cavlan, liep langs Mawouna Amevor en schoot de bal eenvoudig achter Ruud Swinkels het doel in.

FC Eindhoven ging daarna op zoek naar de gelijkmaker en kwam daar ongeveer tien minuten voor tijd dichtbij. Jort van der Sande zette door op links en gaf een voorzet op Brian de Keersmaecker. De jonge Belg volleerde met binnenkant voet de bal over het doel. Vervolgens maakte Joey Sleegers zijn rentree in het elftal van FC Eindhoven. Gelijk was FC Eindhoven tweemaal dreigend voor het doel van de Emmenaren, wat helaas nog geen doelpunt opleverde. In de blessuretijd voerde FC Eindhoven de druk op. Vanuit een corner was Bart Biemans dichtbij de gelijkmaker, maar zijn inzet ging voorlangs.

In de laatste minuut van de blessuretijd verdubbelden de Emmenaren de voorsprong. De ploeg van Dick Lukkien counterde naar voren, waar veel ruimte achter de verdediging lag. Michael de Leeuw ontving de bal vanaf links en kon de bal eenvoudig afmaken, 2-0.

Door deze nederlaag eindigt het bekeravontuur voor de Blauw-Witten al vroeg in Emmen. Een prima wedstrijd van FC Eindhoven kon niet afgesloten worden met een winstpartij. Zondag wacht de volgende uitwedstrijd, dan is om 12:15 uur FC Volendam de tegenstander.

FC Emmen – FC Eindhoven 2-0 (0-0): 78. Michael de Leeuw 1-0, 90+4. Michael de Leeuw 2-0. Scheidsrechter: Ingmar Oostrom. Gele kaart: Michael Chacon, Sergio Pena (FC Emmen), Lorenzo van Kleef (FC Eindhoven).

FC Emmen: Wiedwald, Araujo, Tibbling, De Leeuw, Pena, Caciano (46. Veendorp), Chacon, Cavlan (83. Granecny), Bijl (56. Payne), Sidibe (74. Bernadou), Van Rhijn (46. Carty).

FC Eindhoven: Swinkels; Van Kleef, Biemans, Amevor, Bourdouxhe; Van Son, Peijnenburg (84. Sleegers), De Keersmaecker; Jap Tjong (82. Pozo), Van der Sande, Donkor.

Fotografie: Jeem Sportsphotography