Ernie Brandts: “Alleen de winst telt”

Voorbeschouwing FC Eindhoven – FC Dordrecht

FC Eindhoven ontvangt maandagavond de hekkensluiter van de competitie, FC Dordrecht komt op bezoek in Eindhoven. In het Jan Louwers Stadion wordt om 18.45 uur afgetrapt, de wedstrijd is live te zien op FOX Sports 1. De scheidsrechter van dienst is de heer Dröge.

Vorige week verloor FC Eindhoven twee keer met 2-0, van twee sterke tegenstanders. Doordeweeks werd er een lastige uitwedstrijd voor het bekertoernooi gespeeld tegen FC Emmen. FC Eindhoven speelde een sterke wedstrijd, kreeg zelfs de betere kansen van de wedstrijd maar verloor uiteindelijk met 2-0. Een week geleden op zondag werd er om 12:15 uur afgetrapt in en tegen FC Volendam. FC Eindhoven slaagde er niet in om de punten mee naar huis te nemen. Na een klein half uur spelen kwam de thuisploeg op voorsprong via Nick Doodeman. Tien minuten later verdubbelde Boy Deul via een strafschop de score. FC Eindhoven was nog een aantal keer dreigend voor het Volendamse doel, maar slaagde er niet in om de aansluitingstreffer te maken, waardoor het met 2-0 verloor in Volendam. Ernie Brandts blikt terug op deze wedstrijden: “We hebben gekeken wat er fout ging maar ook wat er goed ging natuurlijk. Er keren steeds meer spelers terug van blessures, nu kunnen we werken aan automatismen. Tijdens de trainingen hebben we daaraan gewerkt.”

Met FC Dordrecht komt hoofdtrainer Ernie Brandts opnieuw een van zijn oude clubs tegen. Brandts over de club waar hij in 2014-2015 trainer was: “FC Dordrecht werkt ook met een beperkt budget en toch brengen ze een redelijk elftal op de been met wat verrassingen. Ze hebben dit seizoen wel goede wedstrijden gespeeld, met vlagen zie je dat ze goed kunnen voetballen.”

De Dordtenaren hebben het lastig dit seizoen. De ploeg van Harry van den Ham wist dit seizoen pas een keer te winnen en twee keer gelijk te spelen. Ook in de vorige speelronde konden de Dordtenaren geen vuist maken. In de thuiswedstrijd tegen Jong FC Utrecht kwamen de bezoekers in de 56e minuut op een 0-1 voorsprong. Dit werd uiteindelijk uitgebouwd naar 0-3, waardoor FC Dordrecht al drie wedstrijden zonder punten zit. De laatste winstpartij dateert van 25 september, toen tegen Jong AZ. Brandts blikt met vertrouwen vooruit: “Er zijn geen gemakkelijke ploegen, ze staan dan wel onderaan maar dat zegt niks. Wij proberen het maximale uit het team te halen en we gaan voor de winst. Thuis moeten wij het laten zien. We hebben tegen de jongens gezegd dat er maar één ding telt en dat is winnen.”

De vorige twee thuiswedstrijden tegen FC Dordrecht eindigden in een waar spektakelstuk. Vorig seizoen werden de Dordtenaren met 5-1 verslagen in eigen huis dankzij een hattrick van Marcelo Lopes en doelpunten van Joey Sleegers en Branco van den Boomen. Een seizoen eerder werd het zelfs 8-1 voor de Blauw-Witten. Elton Kabangu was destijds de grote man met drie doelpunten en twee assists. Verder scoorden Samy Bourard, Elisha Sam, Alvin Daniels, Collin Seedorf en Branco van den Boomen.

FC Eindhoven en FC Dordrecht zijn twee ploegen die al jaren meedraaien in de Eerste Divisie. In deze competitie speelden beide ploegen al 80 keer eerder tegen elkaar. Het onderlinge resultaat is in balans. 26 keer won FC Eindhoven, 28 keer verloor het en 26 keer eindigde het onderlinge duel in een gelijkspel.

Flor Van den Eynden ontbreekt in de wedstrijdselectie, hij zit momenteel uit voorzorg in thuisquarantaine. De wedstrijdselectie is als volgt:

Swinkels, Amevor, Biemans, Zé Pedro, Peijnenburg, Van Kleef, Pozo, Van der Sande, Sleegers, Jonkerman, Botermans, Van Son, Vermeer, De Keersmaecker, Jap Tjong, Vermeulen, Donkor, Joao, Bogaers, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe.

Een interview met Pieter Bogaers over zijn ontwikkeling als voetballer en over de wedstrijd tegen FC Dordrecht.