Ernie Brandts: “Alles geven en veel energie in de wedstrijd stoppen”

Voorbeschouwing Jong AZ – FC Eindhoven

Maandag staat de uitwedstrijd tegen Jong AZ op het programma. Om 18:45 uur wordt er afgetrapt op het AFAS Trainingscomplex in Wijdewormer. De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter Rozendal.

Afgelopen maandag verloor FC Eindhoven in eigen huis van N.E.C. Nijmegen. De bezoekers waren in de eerste helft de bovenliggende partij en gingen met een 0-1 voorsprong de rust in, door een doelpunt van Jonathan Okita. Na rust namen de Blauw-Witten het initiatief in de wedstrijd en gingen op zoek naar de gelijkmaker. Lorenzo van Kleef, Hugo Botermans en Jort van der Sande waren daar enkele keren dichtbij, maar troffen geen doel. In de laatste minuut van de blessuretijd verzamelde de volledige ploeg zich in het zestienmetergebied voor een vrije trap die door Jason Bourdouxhe ingedraaid werd. Zelfs Ruud Swinkels, die meerdere malen zijn ploeg op de been hield met fraaie reddingen, was mee in de aanval. Uit deze vrije trap kopte Iker Pozo op doel, maar de bal ging maar nét voorlangs. FC Eindhoven verzuimde een verdiend punt over te houden aan deze wedstrijd. Ernie Brandts: “Er had meer ingezeten. Vooral in de tweede helft kregen we grote kansen die we niet afmaakten. De laatste wedstrijden hebben we weinig gescoord, dus dat is wel iets waar we de aandacht op leggen. De laatste paar wedstrijden zijn we vaak slecht begonnen, terwijl we in de tweede helft beter voor de dag kwamen. We hebben fel getraind en zo gaan we ook beginnen morgen.”

De beloftenploeg uit Alkmaar staat op een achttiende plaats in de competitie en wist pas vier keer te winnen dit seizoen. Eerder dit seizoen won FC Eindhoven met 3-0 in eigen huis van Jong AZ. Toen waren Jort van der Sande, Bart Biemans en Dico Jap Tjong de doelpuntenmakers. Ernie Brandts: “Dat was zo’n wedstrijd waar we wel vanaf het begin er bovenop zaten en de kansen afmaakten die we kregen. Nadat we het eerste doelpunt maakten, kwam er meer ruimte te liggen waardoor we de score uit konden breiden.”

FC Eindhoven en Jong AZ speelden zeven keer eerder tegen elkaar in de Keuken Kampioen Divisie. Van deze onderlinge ontmoetingen won FC Eindhoven er vijf, Jong AZ won tweemaal. Opvallend is dat de Blauw-Witten in elke uitwedstrijd tegen Jong AZ als winnaar van het veld stapten. De meest recente uitoverwinning dateert van 24 februari 2020. Toen werd er, mede dankzij een comfortabele ruststand van 1-4, met 2-4 gewonnen dankzij doelpunten van Justin Ogenia, Samy Bourard en tweemaal Rigino Cicilia.

FC Eindhoven reist met een gehavend elftal af naar Wijdewormer. Volgens Brandts moet dit geen probleem zijn: “We hebben een eerste elftal met spelers die aan elkaar gewaagd zijn. Daarachter hebben we veel jonge jongens die er aan zitten te komen en dicht tegen de basis aanzitten. We zullen alles moeten geven en veel energie in de wedstrijd moeten stoppen om de aansluiting te behouden op de ranglijst.”

Vanuit de FC Eindhoven Randstad Academy O21 zal rechtsback David Janssen voor het eerst bij de wedstrijdselectie zitten. Ook Gijs Vercoelen en Zoran Hurkmans sluiten vanuit de jeugdopleiding aan.

Door twee schorsingen en een aantal blessures ziet de wedstrijdselectie er als volgt uit:

Swinkels, Amevor, Pozo, Van der Sande, Sleegers, Jonkerman, Van den Eynden, Botermans, Van Son, De Meij, Jap Tjong, Vermeulen, Hurkmans, João, Bogaers, Smeins, D. Janssen, Vercoelen, Borgmans, Bourdouxhe.

Joey Sleegers speelde afgelopen maandag voor het eerst in 2021 weer 90 minuten. De buitenspeler heeft af en toe nog last van een blessure, maar lijkt op de weg terug. Wij spraken met hem over deze blessure, de afgelopen periode en de aankomende wedstrijd tegen Jong AZ.