Ernie Brandts: ”Altijd 100% geven”

Voorbeschouwing De Graafschap – FC Eindhoven

Zondagavond staat een uitwedstrijd tegen de nummer twee van de Keuken Kampioen Divisie op het programma. Om 20:00 uur nemen de mannen van Ernie Brandts het op tegen De Graafschap op de Vijverberg. De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter Kamphuis en is live te zien op ESPN.

In aanloop naar het duel tegen de Superboeren speelde FC Eindhoven met 1-1 gelijk tegen FC Volendam. De ploeg van Ernie Brandts begon goed aan de wedstrijd, maar het waren de bezoekers uit Volendam die tegen de verhouding in op voorsprong kwamen. In de tweede helft kwamen de Volendammers sterk uit de kleedkamer, maar dit keer waren het de Blauw-Witten die na ongeveer een uur spelen redelijk onverwachts het net wisten te vinden. De alerte Dico Jap Tjong stond op de goede plek om de bal in een leeg doel in te schieten. In het restant van de wedstrijd drong de ploeg uit Volendam aan, maar wisten de Blauw-Witten het doel met succes te verdedigen. De twee ploegen hielden elkaar zo in evenwicht. Trainer Ernie Brandts over de wedstrijd: ”We kregen de afgelopen weken toch makkelijk doelpunten tegen. Tegen Telstar en FC Volendam hebben we goed vanuit de organisatie gespeeld. We zijn op de goede weg.”

Zondagavond staat een lastige uitwedstrijd tegen De Graafschap op het programma. De ploeg van trainer Mike Snoei staat op de tweede plaats met 57 punten en is daardoor vol in de race voor promotie naar de Eredivisie. In deze race is De Graafschap bezig aan een goede reeks wedstrijden. De Superboeren hebben al acht wedstrijden op rij niet meer verloren en zeven van deze wedstrijden werden gewonnen. Brandts hoopt opnieuw te stunten: ”Thuis hebben we ook van ze gewonnen, met 3-2. De Graafschap pakt de afgelopen weken veel punten en is in vorm. De basis is dat je altijd 100% moet geven, of je nu tegen De Graafschap speelt of Volendam.”

Eerder dit seizoen wist FC Eindhoven op spectaculaire wijze te winnen. De Graafschap kwam vroeg in de wedstrijd op voorsprong, maar niet veel later antwoordde Jacky Donkor met de gelijkmaker. Een kwartier na rust wist FC Eindhoven op voorsprong te komen via Maarten Peijnenburg. Vijf minuten voor tijd moesten de Blauw-Witten een tegendoelpunt incasseren, waardoor de wedstrijd op een gelijkspel af leek te stevenen. Maar in de 94e minuut wist Pieter Bogaers de bal binnen te schieten, waardoor de overwinning alsnog voor de ploeg van Ernie Brandts was.

De laatste keer dat de Blauw-Witten uit Eindhoven een resultaat haalden in Doetinchem was in het seizoen 2013-2014. Destijds won de ploeg van Jean-Paul de Jong met 1-3 op de Vijverberg. De doelpunten kwamen op naam van Fries Deschilder, Donny de Groot en Nayib Laqouireh. Van de huidige selectie waren Jens van Son en Jason Bourdouxhe van de partij.

Bij FC Eindhoven zitten Jorn Vancamp, Brian De Keersmaecker, Jacky Donkor en Zé Pedro in thuisquarantaine en ontbreken in de wedstrijdselectie. Verder debuteren Wael Nasser en Naoufal Azzagari in de wedstrijdselectie vanuit de FCE Randstad Academy en keert Flor Van Den Eynden terug. De wedstrijdselectie ziet er als volgt uit:

Swinkels, Amevor, Biemans, Peijnenburg, Van der Sande, Jonkerman, Van den Eynden, Botermans, Van Son, De Meij, Vercoelen, Jap Tjong, Vermeulen, Nasser, Azzagari, Joao, Bogaers, D. Janssen, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe, Dahlhaus.