Ernie Brandts: “De stijgende lijn zit erin”

Voorbeschouwing FC Eindhoven – MVV Maastricht

Zaterdagavond speelt FC Eindhoven de zestiende wedstrijd van het seizoen in het eigen Jan Louwers Stadion. MVV uit Maastricht de tegenstander van vandaag voor alweer de laatste thuiswedstrijd van het kalenderjaar. Om 21:00 uur zal er afgetrapt worden, de wedstrijd is live te volgen via FOX Sports 1!

In aanloop naar de thuiswedstrijd tegen de Limburgers speelde FC Eindhoven afgelopen maandag gelijk tegen Jong Ajax. Op De Toekomst werd het 1-1, voor de Blauw-Witten wist Lorenzo van Kleef het net te vinden via een strafschop. Hoofdtrainer Ernie Brandts blikt terug op deze wedstrijd: “De stijgende lijn zit erin, dat komt mede omdat we veel in dezelfde formatie kunnen voetballen. We kregen ook complimenten van Mitchell van der Gaag voor het vertoonde spel. Er had meer in gezeten maar uiteindelijk mag je ook tevreden zijn met een punt.”

MVV Maastricht is bezig aan een, tot nu toe, dramatisch seizoen. De ploeg van trainer Darije Kalezić is terug te vinden op de laatste plaats in de competitie met 10 punten uit 15 wedstrijden. Slechts twee duels werden dit seizoen gewonnen, vier keer werd er gelijkgespeeld en negen duels gingen verloren. “Ik heb MVV zien voetballen tegen De Graafschap, daar waren ze dichtbij een gelijkspel. Ze spelen wisselvallig maar hebben wel individuele kwaliteiten. Als wij onze goede vorm kunnen laten zien moet dat een overwinning worden en daar gaan we ook voor natuurlijk.”

Toch wist MVV in de voorbereiding op het huidige seizoen FC Eindhoven te verslaan. In Stadion de Geusselt wist de thuisploeg dankzij een eigen doelpunt van Lorenzo van Kleef te winnen met 1-0.

Een opvallende speler aan de kant van de Limburgers is Joeri Schroijen, de aanvaller is al een aantal seizoenen de absolute smaakmaker bij MVV Maastricht. De vleugelaanvaller die tussen 2006 en 2010 in de jeugdopleiding van FC Eindhoven, is ook dit seizoen weer goed voor een groot aandeel in de doelpuntenproductie van de Maastrichtenaren. Met zeven doelpunten en twee assists is hij direct betrokken bij de helft van alle gescoorde doelpunten van MVV. “Die moeten we gewoon afstoppen, of hij nou via links of via rechts komt”, zegt Brandts. “Hij heeft een goede dribbel en schiet van alle kanten op doel. Het is aan ons om hem af te stoppen, maar zij zullen ook onze spelers moeten afstoppen. Daar gaan wij eerder vanuit.”

Vorig seizoen stond de thuiswedstrijd tegen MVV Maastricht volledig in het teken van het 110-jarig bestaan van FC Eindhoven. Een weekend vol festiviteiten werd afgetrapt met een thuiswedstrijd tegen De Sterrendragers uit Maastricht. Na een mooie sfeeractie van de supporters kon de wedstrijd beginnen. Het openingsdoelpunt liet lang op zich wachten. Pas in de tweede helft maakte FC Eindhoven het verschil, waar Rigino Cicilia een kwartier voor tijd de 1-0 maakte op aangeven van Kaj de Rooij. De score werd vlak voor tijd verdubbeld. De aangever bij de openingstreffer was nu de afmaker. Kaj de Rooij wist op aangeven van Marcelo Lopes de eindstand te bepalen op 2-0, waardoor FC Eindhoven het feestweekend in stijl begon. Het uitduel met MVV is vorig seizoen niet gespeeld. Dat was het eerste duel wat geschrapt zou worden vanwege de coronacrisis.

Middenvelder Jens van Son is er niet bij zaterdag vanwege een schorsing. Wie hem gaat vervangen laat Brandts nog even in het midden: “We hebben verschillende mogelijkheden, uit de jeugd zijn een aantal jongens die er dicht tegenaan zitten. We weten dat er grote talenten tussen zitten en als ze het goed doen krijgen ze een kans. En dat is een goede zaak voor de Academy van FC Eindhoven.” Jort van der Sande zit gewoon in de wedstrijdselectie, de aanvaller viel geblesseerd uit tegen Jong Ajax.

De wedstrijdselectie: Swinkels, Amevor, Zé Pedro, Peijnenburg, Van Kleef, Pozo, Van der Sande, Sleegers, Jonkerman, Van den Eynden, Botermans, De Keersmaecker, Jap Tjong, Huybers, Donkor, Joao, Bogaers, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe.

Lorenzo van Kleef bezorgde FC Eindhoven een punt afgelopen maandag door een strafschop te benutten. In dit interview blikken we terug op de afgelopen weken en kijken we vooruit naar FC Eindhoven – MVV.