Ernie Brandts: ”Het zal een hele opgave worden, maar we gaan er vol voor!”

Voorbeschouwing FC Eindhoven – FC Volendam

Zaterdagmiddag staat FC Eindhoven tegenover FC Volendam. Om 14:00 uur zal scheidsrechter Van de Graaf fluiten voor aanvang van de wedstrijd in het Jan Louwers Stadion. De wedstrijd is live te zien op ESPN!

Vorige week vrijdag speelden de Blauw-Witten tegen Telstar. De ploeg van trainer Ernie Brandts begon sterk aan de wedstrijd en kreeg gelijk enkele mogelijkheden via Pieter Bogaers en Jort van der Sande, maar dit resulteerde niet in doelpunten. Aan de andere kant kwam Telstar via Glynor Plet tegen de verhoudingen in op voorsprong. In de tweede helft gebeurde vrijwel niets tot het laatste kwartier. FC Eindhoven startte een slotoffensief en vonden in blessuretijd het doelpunt waar ze lang naar op zoek waren. Invaller Bart Biemans kopte een voorzet van Jason Bourdouxhe over de doelman van Telstar heen. Vrijwel direct hierna klonk het fluitsignaal en kon de ploeg van Ernie Brandts toch met een redelijk positief gevoel de bus instappen. ”We hebben Telstar niet in hun eigen spel laten komen, waardoor we dit resultaat konden boeken”, zegt Ernie Brandts. “We hebben het Telstar knap lastig gemaakt. Al met al ben ik met een positief gevoel in de bus gestapt.”

Zaterdagmiddag staat er een lastige wedstrijd op het programma tegen de ploeg uit Volendam. De ploeg van trainer Wim Jonk staat op de achtste plaats met twaalf punten voorsprong op FC Eindhoven. Ook hebben de Volendammers nog een wedstrijd tegoed. Trainer Ernie Brandts zegt het volgende over de ploeg uit Volendam: ”Ik heb vanaf het begin gezegd dat het een ploeg is die bij de beste vijf kan eindigen met de sterke selectie die ze hebben. FC Volendam heeft veel snelle en technische spelers, maar dat hebben ze eigenlijk altijd wel gehad. Het zal een hele opgave worden om drie punten te pakken maar we gaan er vol voor!”

FC Volendam wist afgelopen dinsdag op miraculeuze wijze te winnen van Jong Ajax. In de 94e minuut stond het nog 1-2 voor het beloftenelftal van Ajax. Twee minuten later, toen het eindsignaal klonk, had FC Volendam twee keer gescoord en wisten ze met een 3-2 eindstand te winnen. ”Zo’n overwinning geeft een ploeg enorm veel vertrouwen”, zegt Ernie Brandts. “Maar elke ploeg heeft zwakke punten, daar moeten wij gebruik van maken.”

Eerder dit seizoen speelden FC Eindhoven en FC Volendam al tegen elkaar. De uitwedstrijd in Volendam werd toen verloren met 2-0 door doelpunten van Boy Deul en Nick Doodeman. De laatste keer dat de Blauw-Witten wisten te winnen van FC Volendam in het Jan Louwers Stadion was op 13 oktober 2017. Elton Kabangu was de enige doelpuntenmaker die wedstrijd en dus werd het 1-0 voor de Eindhovenaren. De wedstrijd in 2017 stond ook in het teken van het afscheid van Dario van den Buijs. Hij speelde twee seizoenen voor de Blauw-Witten.

Nieuweling Jasper Dahlhaus kan voor het eerst aansluiten bij de wedstrijdselectie. Jens van Son en Zé Pedro keren terug in de wedstrijdselectie. Flor van den Eynden en Lorenzo van Kleef kunnen er allebei niet bij zijn. Brandts over de ziekenboeg: “Al met al gaat het de goede kant op, samen met de medische staf proberen we iedereen fit te krijgen”.

Wedstrijdselectie: Swinkels, Amevor, Biemans, Zé Pedro, Peijnenburg, Van der Sande, Jonkerman, Botermans, Van Son, De Meij, De Keersmaecker, Jap Tjong, Vermeulen, Donkor, Bogaers, Smeins, D. Janssen, Van Rosmalen, Borgmans, Bourdouxhe, Dahlhaus.

Bart Biemans scoorde afgelopen weekend tegen Telstar in extremis de gelijkmaker. Wij spraken hem over deze wedstrijd, zijn afwezigheid en de aankomende wedstrijd tegen FC Volendam.