Ernie Brandts: “We kunnen het NAC lastig maken”

Zaterdagmiddag staat het zevende thuisduel van het seizoen op het programma. NAC Breda komt op bezoek in het Jan Louwers Stadion, de Blauw-Witten zijn al sinds 2000 ongeslagen in eigen huis tegen de ploeg uit Breda. De scheidsrechter van dienst is de heer Lindhout en de wedstrijd begint om 14.00 uur.

Van de laatste vier onderlinge ontmoetingen met NAC Breda in eigen huis, wist FC Eindhoven driemaal te winnen en een keer gelijk te spelen. NAC kende een vliegende start van de competitie waarin het de eerste zes wedstrijden wist te winnen. Sindsdien verloor de ploeg vier keer in de competitie en wist het twee keer te winnen. Door deze mindere periode is NAC nu terug te vinden op de vierde plaats in de Keuken Kampioen Divisie.

FC Eindhoven wist vorige week twee keer in een week te winnen. Maandagavond werd FC Dordrecht in eigen huis overtuigend aan de kant gezet met een 5-1 overwinning. De doelpunten werden gemaakt door Mawouna Amevor, Hugo Botermans, Brian de Keersmaecker, Joey Sleegers en Jort van der Sande, die ook verantwoordelijk was voor drie assists. Op vrijdagavond gingen de Blauw-Witten op bezoek bij TOP Oss. In een lastige wedstrijd, waar het lang 0-0 bleef, ging FC Eindhoven er alsnog met de punten vandoor. Jort van der Sande kroonde zich een kwartier voor tijd tot matchwinner door binnen te tikken. De spits kon scoren omdat de verdediging van TOP Oss een voorzet van Brian de Keersmaecker niet goed verwerkte.

Trainer Ernie Brandts kijkt met een goed gevoel terug naar deze twee winstpartijen: “Zes punten was het maximaal haalbare en dat hebben we behaald. Daar ben ik natuurlijk zeer tevreden mee. In de komende wedstrijd willen we deze lijn doortrekken. We hebben de sterke en zwakke punten van de tegenstander geanalyseerd, maar NAC heeft natuurlijk altijd een een goed team. Een team dat strijdt om de bovenste plaatsen. Ze hebben een ervaren elftal waarmee ze vol voor de promotie gaan. Ze hebben natuurlijk ook Kaj de Rooij van ons overgenomen. Ik vind het jammer dat hij al snel geblesseerd is geraakt, maar aan de andere kant ben ik ook wel blij dat hij niet meespeelt om zijn kwaliteiten tegen ons te gebruiken.”

Vorig seizoen eindigde het duel in eigen huis tegen NAC in een 2-2 gelijkspel. FC Eindhoven kwam via Joey Sleegers en Samy Bourard tweemaal op voorsprong in de wedstrijd, maar twee keer kwam NAC terug via Sydney van Hooijdonk en Roger Riera. De laatstgenoemde wist vlak voor tijd een punt te redden voor zijn ploeg. Voor trainer Brandts betekent deze wedstrijd ook een weerzien met zijn oude club. Tussen 2006 en 2008 was Brandts trainer in Breda, waarmee hij op de derde plaats in de Eredivisie eindigde: “Tegen je oude ploeg spelen is altijd iets om naar uit te kijken. Ik heb daar twee jaar lang een hele fijne tijd gehad en heb goede herinneringen aan de club.”

Ondanks dat NAC een paar plaatsen hoger staat op de ranglijst zit er volgens de trainer een resultaat in: “Ik heb er zeker vertrouwen in voor zaterdag. Wij hebben uit de laatste twee wedstrijden ook gewoon zes punten gepakt. Dat geeft de burger moed. We hebben al een plan klaar staan waar we het NAC heel lastig mee kunnen gaan maken, dus een goed resultaat is zeker mogelijk!”

In de wedstrijdselectie ontbreken Ogenia, Sleegers, Vancamp, Bogaers, Janssen en Faber. De wedstrijdselectie:

Swinkels, Amevor, Biemans, Zé Pedro, Peijnenburg, Van Kleef, Pozo, Van der Sande, Jonkerman, Van den Eynden, Botermans, Van Son, De Keersmaecker, Jap Tjong, Vermeulen, Joao, Van Rosmalen, Borgmans en Bourdouxhe.

Interview met Maarten Peijnenburg in aanloop naar de thuiswedstrijd tegen NAC Breda.