Even voorstellen: Justin Goetzee

Sinds 24 maart jongstleden is Justin Goetzee, op interim basis, de algemeen directeur van FC Eindhoven. Tot medio augustus zal Justin aan de club verbonden zijn. Tijd om hem eens beter te leren kennen en te vragen naar zijn doelen bij de Blauw-Witten.

Wie is Justin Goetzee? Justin is 46 jaar en woont in Teteringen, hij deed ervaring op in het betaald voetbal bij o.a. NAC, ADO Den Haag, RKC en PSV. Bij deze clubs werkte Goetzee vooral in bestuurlijke en commerciële functies. Na zijn vertrek bij NAC Breda in 2018, begon Goetzee in februari 2019 bij schaats- & wielerploeg Jumbo-Visma. In oktober 2019 besloot hij echter te vertrekken bij deze organisatie.

Justin, allereerst, van harte welkom bij FC Eindhoven. Hoe zijn je eerste twee weken bevallen?
“Goed. Door de coronacrisis is het allemaal wat hectischer dan normaal, maar dat is ook wel weer een uitdaging. De eerste weken hebben vooral in het teken gestaan van het leren kennen van het personeel, het managen van de gevolgen van Corona en het verdiepen in de financiële situatie van de club. Daartussen probeer ik ook nu al tijd vrij te maken om te werken aan het beleidsplan voor de komende jaren.”

Wat heeft je doen besluiten om hier interim-directeur te worden?
“Na mijn vertrek bij Jumbo-Visma ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe baan. In dit traject heb ik erg kritisch gekeken naar alle kansen die op mijn pad kwamen. Het ideale plaatje zat er helaas nog niet tussen. Ik kan moeilijk stil zitten, dus na vier, vijf maanden geen werk, wilde ik echt weer aan de slag. Dat was het moment om ook actiever op zoek te gaan naar een interimfunctie. Toen FC Eindhoven bij mij aanklopte, heb ik in drie dagen, twee goede gesprekken gehad. Zowel met de RvC als individueel met de voorzitter. Ze waren heel duidelijk en open. Ook het duidelijke beleidsplan zag er heel goed uit. De club weet wat het wil en ik moet daar een verdiepingsslag in gaan aanbrengen.”

Welke doelen zijn er gesteld door FC Eindhoven?
“Mijn taken zijn vooral gericht op het managen van de club tijdens de coronacrisis, het mee zoeken naar een geschikte algemeen directeur en het beleidsplan nog meer vorm geven. Daarnaast is me ook gevraagd om goed naar de invulling van de organisatie te kijken en mee te denken inzake het verder verhogen van de inkomsten. De laatste dagen zijn we veel in gesprek geweest met KNVB, de CED (Keuken Kampioen Divisie) en andere organisaties die van belang zijn in deze situatie. Ook onze bedrijfstak zit in grote onzekerheid momenteel en we proberen duidelijk te krijgen wat de consequenties zijn voor ons. Dat de situatie enorme impact op ons heeft en nog meer zal krijgen is inmiddels wel duidelijk. “

Wat is jouw visie op de club en op het nieuwe masterplan?
“Wat mij heel erg aanspreekt bij deze club, is dat het een hele duidelijke regionale positie wil innemen. De voetbalwereld in deze dagen wordt steeds internationaler. FC Eindhoven wil echter in de toekomst graag een elftal opstellen met zo veel mogelijk jonge regionale spelers. Dat zie je ook in de ambitie van club met betrekking tot de jeugdopleiding en de businessclub. Je zou deze visie ook kunnen doortrekken naar je personeel om ook voor hen een soort regionaal opleidingscentrum te zijn. Steeds meer mensen hier, komen uit deze regio, de club wil een ‘Eindhovens’ gezicht hebben en dat vind ik een heel mooi streven, waar ik graag mijn steentje aan bij draag.”

Wat is het belangrijkste doel op dit moment?
“Het belangrijkste op dit moment is, dat we de club in rustig vaarwater kunnen houden en dat we door de huidige lastige situatie kunnen komen. Dit doen we door rustig te blijven, hard te werken aan oplossingen en goed samen te werken binnen de club. We hebben uiteindelijk al onze stakeholders hard nodig om goed uit deze situatie te komen.”

Wat zou je mee willen geven aan de supporters?
“Zorg goed voor elkaar! Ik hoop dat iedereen in goede gezondheid is en dat dit ook zo blijft. Voetbal is voor ons allemaal een belangrijk deel van ons leven, maar de gezondheid staat nu voorop. Ook wil ik alle sponsors heel veel succes wensen en hoop ik dat zij hun bedrijf goed door deze crisis heen kunnen loodsen. Samen staan we sterk en samen komen we hier doorheen.”