FC Eindhoven buigt in tweede helft voor Roda JC Kerkrade

Nederlaag in Kerkrade: 3-1

Maandagavond speelde FC Eindhoven haar tweede wedstrijd in de voorbereiding. In het Parkstad Limburg Stadion was competitiegenoot Roda JC Kerkrade de tegenstander. Jort van der Sande opende de score, maar in de tweede helft trok de thuisploeg uiteindelijk de winst naar zich toe.

FC Eindhoven begon scherp aan de wedstrijd en liet al vroeg enkele mooie combinaties zien. Een van die snelle combinaties leidde tot het eerste doelgevaar van de Blauw-Witten. Na een voorzet van Alef João, nam Jort van der Sande het doel van Roda JC onder vuur. Zijn inzet ging echter over de goal van doelman Radomir Novakovic.
Een paar minuten later liet ook de thuisploeg voor het eerst van zich horen. Robert Klaasen schoot recht in de handen van Ruud Swinkels.
Diezelfde Swinkels moest een kleine minuut later opnieuw redding brengen. Jordy Croux krulde de bal richting de kruising, maar de doelman van FC Eindhoven bracht schitterend redding.
Uit een vrije trap kwam Roda JC Kerkrade vervolgens dreigend voor het doel van Ruud Swinkels. Na een snelle counter via Thijmen Goppel, had Jordy Croux een leeg doel voor zich. Lorenzo van Kleef wist echter met een uiterste inspanning een doelpunt van de Kerkraders te voorkomen.
De thuisploeg kroop steeds meer uit haar schulp. Na een overtreding van Lorenzo van Kleef, die hier geel voor ontving, knalde Roland Alberg de toegekende vrije trap op de lat.

Na 25 minuten kreeg FC Eindhoven een penalty. Na een van richting veranderde voorzet was Kaj de Rooij sneller dan Stefano Marzo. De buitenspeler van FC Eindhoven ging over het been van de verdediger en scheidsrechter Martin Pérez legde de bal op de stip. Jort van der Sande ging achter de bal staan en schoot overtuigend de bal langs Radomir Novakovic.
Na een fout van Mawouna Amevor kreeg Thijmen Gompel vrije doorgang naar Ruud Swinkels. Het was echter Amevor die zijn fout herstelde en Gompel net op tijd van de bal zette.
Vijf minuten voor rust kwam Roda JC langszij. Na een voorzet van de linkerkant, legde Stefano Marzo de bal klaar voor Jordy Croux. De aanvaller van de thuisploeg kopte de bal vervolgens achter Ruud Swinkels. In de extra tijd van de eerste helft dachten de Blauw-Witten weer op voorsprong te komen. Mawouna Amevor kopte de bal in het Kerkradese doel, maar scheidsrechter Pérez had een overtreding gezien op de keeper van de thuisploeg.

Net als afgelopen donderdag, trad FC Eindhoven met een compleet ander elftal aan in de tweede helft. Slechts drie minuten had de thuisploeg nodig om voor het eerst gevaarlijk te worden. Na een goede steekbal vanuit het middenveld ging Thijmen Gompel alleen op de goal af. Valentino Vermeulen weerhield de aanvaller om het doel van Youri Roulaux onder vuur te nemen.
Uit de counter volgde meteen een gevaarlijk moment van de Blauw-Witten. Uit een vrije trap van ruim twintig meter raakte Vinnie Vermeer de lat.
Hierna duurde het lang voor er weer wat te beleven viel in het Parkstad Limburg Stadion. Na een goede aanval vanaf de linkerkant van het veld, kwam de bal voor de voeten van Quinten Huybers. De buitenspeler zag zijn schot voorlangs gaan. Een kwartier voor tijd kwam de thuisploeg op voorsprong. De verdediging van de Blauw-Witten kreeg de bal niet weg en invaller Mart Remans profiteerde. Hij schoot de bal voorbij Youri Roulaux.
FC Eindhoven kreeg meteen na deze treffer een kans. Uit een corner kopte Flor van den Eynden rakelings naast. Ook Dave de Meij was dicht bij de gelijkmaker. De linksbuiten schoot de bal langs de verkeerde kant van de paal.
Een aantal keer kwamen de Blauw-Witten nog dreigend voor de goal. Na een misverstand in de verdediging van de Kerkraders leek FC Eindhoven te kunnen profiteren. Doelman Novakovic stond echter op te letten en tikte de bal op het laatste moment weg. De Blauw-Witten gingen alles of niets spelen en dit gaf Roda JC de kans om nog een keer te scoren. Met de laatste trap van de wedstrijd schoot Benji Bouchouari de eindstand op het bord: 3-1.

Roda JC Kerkrade – FC Eindhoven 3-1 (1-1) 27. Jort van der Sande 0-1 (strafschop), 41. Jordy Croux 1-1, 75. Mart Remans 2-1, 90+4. Benji Bouchouari 3-1. Scheidsrechter: Martin Pérez. Gele kaart: Lorenzo van Kleef (FC Eindhoven).

FC Eindhoven: Swinkels (46. Roulaux); Van Kleef (46. Van den Eynden), Peijnenburg (46. Van Otterdijk), Amevor (46. Biemans), Bogaers (46. Vermeulen); Jap Tjong (46. Boonstoppel), Van Son (46. Vermeer), Pozo (46. De Meij); João (46. Huybers), Van der Sande (46. Botermans), De Rooij (46. Van Rosmalen).

Fotografie: Jeem Sportsphotography