FC Eindhoven delft onderspit in Kerkrade

Roda JC wint met 2-1

Vrijdag 7 mei werden de Blauw-Witten ontvangen in het Parkstad Limburg Stadion voor de laatste uitwedstrijd van het seizoen. In het zuiden van ons land speelden de Eindhovenaren op een zonnige avond tegen Roda JC. In een slordige wedstrijd trokken de Limburgers aan het langste eind: 2-1.

De openingsfase verliep, op enkele semi-gevaarlijke standaardsituaties van de thuisploeg na, rustig. Met iets meer dan een kwartier op de klok kreeg spits Dylan Vente de kans om de score te openen, maar hij faalde en kopte de bal ver over het doel van Ruud Swinkels. De volgende kans was pas weer te noteren na een halfuur spelen. Maarten Peijnenburg nam de bal niet goed aan, waardoor Thijmen Goppel de bal simpel breed kon leggen op Dylan Vente, maar Ruud Swinkels acteerde als de reddende engel met een fabuleuze redding.

Vijf minuten voor rust scoorde FC Eindhoven enigszins tegen de verhoudingen in. Via een scrimmage kwam de bal terecht bij Jort van der Sande die zijn geluk beproefde. De bal plofte ietwat gelukkig via de defensie van de Koempels in het netje, 1-0. In het restant van de tweede helft werd er geen kans meer gecreëerd en dus bleek de goal van Jort van der Sande goud waard.

Beide teams begonnen ongewijzigd aan de tweede helft. Ook de eerste tien minuten van de tweede helft werden gekenmerkt door foutieve passes en slordigheden van beide elftallen. Kort na de rommelige openingsfase wisten de Limburgers op gelijke hoogte te komen. Na een verwarrende buitenspelsituatie stond Erik Falkenburg vrij en hij schoot de bal achter de goalie van de Blauw-Witten, waardoor de Limburgers de stand gelijktrokken.

Kort na de gelijkmaker ging Jort van der Sande op doelman Jan Hoekstra af, maar Jort van der Sande schoot de bal een meter over het doel van de Groningen-huurling. Vijf minuten later kreeg Joey Sleegers, op aangeven van invaller Brian de Keersmaecker, de mogelijkheid om weer op voorsprong te komen, maar de linksbuiten kopte de bal rakelings naast.

Met nog een kwartier te spelen kwamen de Limburgers er gevaarlijk uit via de razendsnelle Thijmen Goppel, maar Ruud Swinkels kon net op tijd redding brengen. Met nog iets meer dan vijf minuten te spelen kwam de thuisploeg op 2-1 voorsprong. Uit een hoekschop wist centrale verdediger Kees Luijckx de bal in het doel te schieten, 2-1. In het slotoffensief wist FC Eindhoven niet tot echte kansen te komen, waardoor er met 2-1 werd verloren in Limburg.

Aanstaande woensdag staat de laatste wedstrijd van het seizoen op het programma. In het Jan Louwers Stadion nemen de Blauw-Witten het op tegen Jong FC Utrecht.

Roda JC – FC Eindhoven 2-1 (0-1) 42. Jort van der Sande (0-1), 57. Erik Falkenburg (1-1), Kees Luijckx (2-1). Scheidsrechter: Rob Dieperink. Gele kaart: Kees Luijckx (Roda JC), Mawouna Amevor, Maarten Peijnenburg, Pascal Maas (FC Eindhoven)

Roda JC: Hoekstra, Jensen (86. Ioannou), Luijckx, Bakker, Absalem, Pflücke (90. Van Dijck), Klaasen, Vossebelt (83. Bouchouari), Goppel, Falkenburg (83. Messaoud), Vente.

FC Eindhoven: Swinkels, Seedorf, Amevor, Peijnenburg, Bourdouxhe; Van Rosmalen (69. Van Kleef), Van Son (86. Botermans), Pozo (59. De Keersmaecker); Dahlhaus (59. Donkor), Van Der Sande, Sleegers.

Fotografie: Jeem Sportsphotography