FC Eindhoven en FC Volendam houden elkaar in evenwicht

Dico Jap Tjong scoort in de tweede helft de gelijkmaker

Op zaterdagmiddag speelden de Blauw-Witten een thuiswedstrijd tegen FC Volendam in speelronde 26 van de Keuken Kampioen Divisie. In een rommelige wedstrijd hielden de twee ploegen elkaar in evenwicht: 1-1. Dico Jap Tjong maakte de treffer voor FC Eindhoven.

Bij FC Eindhoven keerde Jens van Son terug van een blessure en mocht vanaf het begin spelen. Door de afwezigheid van Flor van den Eynden en Lorenzo van Kleef verhuisde Valentino Vermeulen naar de rechtsback-positie. Maarten Peijnenburg kwam hierdoor in het centrum van de verdediging te spelen. Voorin stond Dico Jap Tjong op de plaats van Brian De Keersmaecker.

De Eindhovenaren begonnen sterk aan de wedstrijd. Het eerste gevaar van de wedstrijd kwam dan ook van de kant van de Blauw-Witten. Jens van Son onderschepte de bal goed, maar vervolgens beging Hugo Botermans de overtreding, waardoor de aanval niet tot een doelpunt leidde. Niet veel later probeerde Jacky Donkor doelman Joey Roggeveen te verslaan met een afstandsschot, maar dit schot ging rakelings naast. Een kleine minuut hierna schoot Jort van der Sande voorlangs.

Na iets minder dan een kwartier volgde een kans voor Hugo Botermans. Na een goede individuele actie van Dico Jap Tjong werd de spits in stelling gebracht, maar zijn schot kon worden gekraakt. Kort hierna werd Jacky Donkor diepgestuurd, maar zijn schot miste kracht.

Na ongeveer twintig minuten kwamen de bezoekers tegen de verhouding in op voorsprong. Aanvaller Zakaria El Azzouzi kon simpel intikken na een voorzet van Micky van de Ven. Enkele minuten later was daar de tweede kans van FC Volendam, maar het schot van Ibrahim El Kadiri werd van richting veranderd waardoor het naast ging. Deze corner leverde opnieuw een kans op, maar het schot van Denso Kasius ging op de paal. Uit de counter wist FC Eindhoven gevaarlijk te worden via Jort van der Sande, maar zijn schot was een makkelijke prooi voor de Joey Roggeveen.

FC Volendam kwam hierna meer en meer in de wedstrijd, maar wist dit niet om te zetten tot grote kansen. Kort voor rust was daar het laatste wapenfeit van beide ploegen. FC Volendam claimde na een overtreding op Ibrahim El Kadiri een strafschop, maar scheidsrechter van de Graaf zag er niets in. Uit de counter kwam Hugo Botermans vrij voor de keeper, maar de goalie van FC Volendam wist de bal net op tijd weg te tikken bij de spits.

Na rust begonnen beide ploegen met hetzelfde elftal aan de tweede helft. De eerste grote kans was voor FC Volendam. Middenvelder Francesco Antonucci kreeg een vrije schietkans, maar plaatste de bal net naast het doel van Ruud Swinkels. Verder werden er in de openingsfase van de tweede helft vooral veel overtredingen gemaakt.

Na iets meer dan een kwartier wist FC Eindhoven de gelijkmaker te scoren. Dico Jap Tjong kon de bal in een leeg doel intikken nadat Joey Roggeveen de bal niet goed verwerkte bij een voorzet van Jacky Donkor.

Met nog ongeveer een kwartier op de klok testte de net ingevallen Samir Ben Sallam doelman Ruud Swinkels, maar de goalie van de Blauw-Witten hield de bal stijlvol uit de bovenhoek. Enkele minuten later kreeg Dico Jap Tjong opnieuw een kans om te scoren, maar zijn poging werd geblokt.
Vijf minuten voor tijd wist Valentino Vermeulen de Eindhovenaren te redden door een poging van Samir Ben Sallam van de lijn te halen. Een minuut later kreeg Volendam een vrije trap op de rand van het zestienmetergebied, maar deze bal belandde in de muur.

In de absolute slotfase kwamen beide ploegen niet tot grote kansen, waardoor na negentig minuten een 1-1 stand op het scorebord stond.

Volgende week zondag staat voor de Blauw-Witten een uitwedstrijd tegen De Graafschap op het programma. In Stadion De Vijverberg zal om 20:00 uur afgetrapt worden.

FC Eindhoven – FC Volendam 1-1 (0-1) 19. Zakaria El Azzouzi (0-1), 61. Dico Jap Tjong (1-1) Scheidsrechter: Edwin van de Graaf. Gele kaart: Dico Jap Tjong, Hugo Botermans, Jort van der Sande, Jasper Dahlhaus (FC Eindhoven), Samir Ben Sallam, Martijn Kaars (FC Volendam).

FC Eindhoven: Swinkels, Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Bourdouxhe (65. Dahlhaus); Van Son, Bogaers, Van der Sande; Jap Tjong (90. Biemans), Botermans (71. De Keersmaecker), Donkor (65. Van Rosmalen).

FC Volendam: Roggeveen, B. Plat, Van de Ven, Murkin, A. Plat, Antonucci (71. Ben Sallam), El Kadiri (64. Kaars), Kasius (71. Tol), Mulattieri, El Azzouzi (81. Iatroudis), Deul.

Fotografie: Jeem Sportsphotography