FC Eindhoven en Roda JC Kerkrade in evenwicht

Wedstrijd eindigt in 1-1

In speelronde 6 van de Keuken Kampioen Divisie stond een speciaal affiche op het programma van FC Eindhoven. De wedstrijd tegen Roda JC Kerkrade stond geheel in het teken van 75 jaar bevrijding. Een sterke openingsfase zette FC Eindhoven al vroeg op voorsprong door een goal van Samy Bourard. Toch wisten de Blauw-Witten de voorsprong niet te handhaven. In de 72ste minuut bracht Ike Ugbo de ploegen op gelijke hoogte wat tevens de einduitslag was.

Direct na het eerste fluitsignaal schoot FC Eindhoven uit de startblokken. Na slechts twee minuten spelen was het al raak voor de Blauw-Witten. Collin Seedorf wist zich na een uitstekende dribbel vrij te spelen, waarna hij de bal bij Samy Bourard kon afleveren. De Belg rondde deze aanval keurig af en schoot de bal hard laag hard in het hoek.
FC Eindhoven bleef na de eerste treffer gretig spelen en zette veel druk op de bal. Toch was de volgende grote kans voor Roda JC. Na ongeveer een kwartier spelen zette een hoge steekbal Timothy Durwael zo maar voor het doel van Ruud Swinkels. Hij wist de bal niet goed te raken waardoor deze over het doel heen vloog, tot grote opluchting van de Eindhovenaren.
Vervolgens was Eindhoven weer aan zet. Een aanval van de Blauw-Witten bezorgde Karim Essikal veel ruimte waarna hij de bal richting het doel kon schieten. Zijn inzet belandde naast het doel waardoor de voorsprong beperkt bleef.

Na een half uur spelen wist de uitploeg zich terug te knokken in de wedstrijd. Een overtreding aan Eindhovense kant bezorgde de Limburgers een vrije trap. Deze werd voor het doel gebracht en maar net naast gekopt. Enkele minuten later was Roda JC alweer gevaarlijk. Een corner ging maar net over de lat door een kopbal van Richard Jensen.
FC Eindhoven probeerde zich daarna weer richting het doel van de uitploeg te begeven. Samy Bourard dribbelde zich een weg naar het doel en kon de bal laag voorgeven. Zijn voorzet werd door Daryl Werker bijna in het eigen doel gewerkt.

Na de rust ging het spel over en weer zonder dat beide ploegen grote kansen wisten te creëren. De Limburgers kwamen na de rust feller en probeerden de gelijkmaker te forceren. Toch wisten ze voor lange tijd niet echt in de buurt te komen van het Eindhovense doel.
In de 72ste minuut was het dan alsnog raak. Een voorzet van Jordy Croux kon gemakkelijk worden binnengekopt door Ike Ugbo waardoor de stand gelijk werd gebracht. Roda JC bleef de druk op de ketel houden maar toch wisten de Eindhovenaren de Limburgers van een tweede treffer af te houden.
De tegentreffer leek de Blauw-Witten wakker te hebben geschud en FC Eindhoven kwam voor het eerst sinds lange tijd weer in de buurt van het doel. Rigino Cicilia draaide goed weg en schoot de bal rakelings naast de kruising.

Vervolgens was er weer een enorme kans voor FC Eindhoven. Deze keer was het een voorzet van Joey Sleegers die op het hoofd van Marcelo Lopes belandde. Moses Makasi kon de bal vervolgens bijna in het doel werken maar Tom Muyters kon met een reflex een treffer voorkomen.
In de slotfase van de wedstrijd kreeg Roda JC nog een enorme kans. Een goede pass zette Daryl Werker zo maar vrij voor het doel waardoor hij uit kon halen. Ruud Swinkels voorkwam een nederlaag voor FC Eindhoven met een uitstekende redding. De wedstrijd eindigde met 1-1 op het scorebord.

Volgende week vrijdag speelt FC Eindhoven in Doetinchem de uitwedstrijd tegen De Graafschap. Het duel op De Vijverberg begint om 20.00 uur. Kaarten dit duel zijn verkrijgbaar via fceuitkaarten.nl.

FC Eindhoven – Roda JC Kerkrade 1-1 (1-0) 2. Samy Bourard 1-0, 72. Ike Ugbo 1-1. Scheidsrechter: Ingmar Oostrom. Geel: Livio Milts, Antonio Cotán, Romario Rösch (Roda JC Kerkrade). Aantal Toeschouwers: 2968

FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf, Peijnenburg, Biemans, Idzes; Essikal, Bourard, De Rooij; Lopes, Daniëls, Sleegers.
Roda JC Kerkrade: Muyters; Schlösser, Werker, Jensen, Durwael, Cotán, Klaasen, Souren, Croux, Ugbo, Milts

Fotografie: Johan Manders