FC Eindhoven gelijk tegen tiental Excelsior

FC Eindhoven en SBV Excelsior trapten vrijdagavond speelronde zeven van de Keuken Kampioen Divisie af in een leeg Jan Louwers Stadion. In de eerste helft moesten de Rotterdammers verder met tien man na een rode kaart voor Mats Wieffer. De wedstrijd eindigde in 1-1 door doelpunten van Eliás Már Ómarsson (Exelsior) en Flor Van Den Eynden (FC Eindhoven).

Bij FC Eindhoven startten nieuwelingen Jacky Donkor en Jorn Vancamp in de basis. Verder maakte Jort Borgmans uit de FCE Randstad Academy zijn debuut onder de lat en maakte Jason Bourdouxhe zijn rentree na zijn terugkeer bij de Blauw-Witten.

De Rotterdammers kregen de eerste mogelijkheid van de wedstrijd na ruim tien minuten spelen. Jort Borgmans werkte de vrije trap van Julian Baas vanaf randje zestien met de vuisten weg. Basisdebutant Jorn Vancamp moest daarna de strijd staken vanwege een blessure, Jort van der Sande was zijn vervanger.

In de eerste helft viel niet veel te beleven voor beide doelen. Zo kreeg FC Eindhoven na 35 minuten pas de eerste echte mogelijkheid. Na een uitbraak via Jacky Donkor kwam de bal terecht bij invaller Jort van der Sande. De spits schoot, maar zijn schot had niet genoeg kracht en kon makkelijk gepakt worden de Rotterdamse doelman Alessandro Damen. Jort Borgmans had een minuut later ook een goede redding in huis na een inzet van Reuven Niemeijer. De jonge doelman keerde het schot met zijn voet.

Vervolgens zag de IJslandse spits van Excelsior, Eliás Már Ómarsson, zijn schot vanaf ongeveer twintig meter rakelings langs de paal gaan. Kort daarna kreeg Mats Wieffer van Excelsior een rode kaart van scheidsrechter Blank na een lompe overtreding op Lorenzo van Kleef. De teams gingen met een 0-0 stand de rust in.

Na een fout van Flor Van Den Eynden werd SBV Excelsior gevaarlijk na de rust. Eliás Már Ómarsson kon alleen op Jort Borgmans af maar de goalie stond zijn mannetje en keerde het schot met een knappe reflex. Daarna werden de Blauw-Witten gevaarlijk met twee schoten op het Rotterdamse doel. Zowel Jacky Donkor en Dico Jap Tjong zagen hun inzet gekeerd worden door doelman Damen.

De Rotterdammers kwamen na iets meer dan een uur spelen op 0-1 voorsprong via Eliás Már Ómarsson. De spits van Excelsior werd de diepte in gestuurd, kapte Bart Biemans uit en schoot knap raak achter Borgmans. Al snel na het doelpunt loste Dico Jap Tjong een schot, ook deze inzet was een prooi voor Damen.

In minuut 66 maakte Dico Jap Tjong het veld vrij voor Brian De Keersmaecker, de Belgische middenvelder maakte zijn debuut voor de Blauw-Witten. Kort daarna moest Jacky Donkor de gelijkmaker binnenschieten maar redde Damen puik op het schot van dichtbij. FC Eindhoven bleef daarna op jacht naar de gelijkmaker terwijl het moest uitkijken voor uitbraken van de Rotterdammers. Flor Van Den Eynden zorgde uiteindelijk voor de 1-1! De verdediger tikte een verlengde hoekschop van Jens van Son binnen.

FC Eindhoven kreeg in de blessuretijd een goede kans op de winnende treffer. Na een afgeslagen hoekschop kwam de bal terecht bij invaller Maarten Peijnenburg, de verdediger schoot waarna de bal door een Rotterdammer voor de lijn werd weggehaald. Vervolgens kreeg ook Excelsior een kans, Dylan Seys ging diep maar schoot de bal van dichtbij hoog over.

Na negentig minuten en extra tijd stond er 1-1 op het scorebord. FC Eindhoven pakt een punt tegen een tiental van Excelsior. Volgende week zaterdag gaat FC Eindhoven op bezoek bij Go Ahead Eagles in de Adelaarshorst. Deze wedstrijd begint om 16.30 uur.

FC Eindhoven – SBV Excelsior 1-1 (0-0) 64. Eliás Már Ómarsson 0-1, 76. Flor Van Den Eynden 1-1. Scheidsrechter: Erwin Blank. Rode kaart: 43. Mats Wieffer (SBV Excelsior). Gele kaart: Valentino Vermeulen, Jort van der Sande (FC Eindhoven). Bijzonderheid: gele kaart voor Marinus Dijkhuizen (SBV Excelsior).

FC Eindhoven: Borgmans; Vermeulen (66. Peijnenburg), Biemans, Van Den Eynden, Bourdouxhe; Van Son, Van Kleef, Jap Tjong (66. De Keersmaecker); Botermans, Vancamp (21. Van der Sande), Donkor (90+4. João).

SBV Excelsior: Damen, Horemans, Matthys, Wieffer, Mar Omarsson (86. Seys), Zwarts, Fischer, Niemeijer (86. Meijer), Van Rooijen (77. Oude Kotte), Tjoa-a-on (64. Van der Meer), Baas.

Fotografie: Jeem Sportsphotography