FC Eindhoven haalt punt tegen Jong FC Utrecht

Duel eindigt in 2-2 na een doelpunt van Marcelo Lopes en een eigen goal

De laatste uitwedstrijd in de competitie van het jaar 2019 voor FC Eindhoven werd in Utrecht gespeeld. Op Sportcomplex Zoudenbalch was Jong FC Utrecht de tegenstander. Het duel eindigde in een 2-2 gelijkspel. Marcelo Lopes en Jong FC Utrecht-speler Justin Lonwijk, die in eigen goal schoot, zorgden voor de Eindhovense doelpunten.

Ernie Brandts wijzigde de opstelling op twee plaatsen ten opzichte van de vorige wedstrijd. Alvin Daniëls en Valentino Vermeulen maakten plaats voor Jort van der Sande en Flor van den Eynden. De Blauw-Witten begonnen goed aan de wedstrijd en kwamen ook tot de eerste kans van de wedstrijd. FC Utrecht doelman Fabian de Keijzer kon een schot van Rigino Cicilia pakken.

In de zevende minuut gingen de beloften van FC Utrecht in de fout en profiteerde Marcelo Lopes. De Portugees wipte de bal knap over de doelman en zette zijn ploeg al snel op voorsprong.
Lang konden de Blauw-Witten niet van de voorsprong genieten. Justin Lonwijk schoot een afgeslagen aanval via Bart Biemans binnen. Ruud Swinkels was kansloos op de van richting veranderde bal.
Vervolgens probeerde Jort van de Sande het met een volley van afstand. Een goede poging maar het schot was te hoog om doel te treffen. Daarna werden beide ploegen minder gevaarlijk voor het doel en bleef de ruststand 1-1.

Na de pauze kwam FC Eindhoven scherp uit de kleedkamer. Jort van der Sande liet zich actief zien met enkele mooie dribbel, maar dit leverde in de eerste tien minuten nog geen mogelijkheden op. Na bijna een uur spelen was de accu bij de van een blessure teruggekomen aanvaller leeg en werd hij vervangen door Zé Pedro. De Portugees nam de linksback positie over van Moses Makasi, die doorschoof naar het middenveld.

Even later was Rigino Cicilia dichtbij een treffer. Na een mooie pass van Marcelo Lopes, kapte de spits zijn tegenstander uit, maar werd hij net op tijd gestuit door een Utrechtse verdediger. Een minuut later probeerde Marcelo Lopes het van afstand, maar zijn poging verdween over het doel.
Met nog ongeveer twintig minuten op de klok betrad Dave de Meij het veld. Hij verving de geblesseerde Kaj de Rooij en maakte zijn debuut voor FC Eindhoven. Direct daarna werd het 2-1 voor de thuisploeg. Invaller Mohamed Mallahi kapte Bart Biemans uit en schoot hard binnen.

Aan de andere kant van het veld kreeg Rigino Cicilia een mogelijkheid. Na een afgeslagen hoekschop werd de bal opnieuw ingebracht waarna de spits kon uithalen. Helaas voor FC Eindhoven verdween de bal over het doel. FC Eindhoven kreeg daarna opnieuw een hoekschop die ternauwernood gekeerd werd door Fabian de Keijzer. De hoekschop die daarop volgende was wel raak voor de Blauw-Witten. Via het been van Justin Lonwijk verdween de bal hard in het doel.
In de slotfase werd Jong FC Utrecht nog een keer gevaarlijk via Jonas Arweiler. De Duitse aanvalsleider kreeg de bal voor zijn voeten en twijfelde niet. Zijn schot was hard maar miste richting en ging over. Daarna had Moses Makasi kunnen scoren, zijn inzet werd van dichtbij gekeerd door Fabian de Keijzer.

Komende dinsdag laat FC Eindhoven de competitie even voor wat het is en speelt het in de tweede ronde van de TOTO KNVB-Beker tegen SBV Excelsior. Het duel wordt gespeeld op Stadion Woudestein in Rotterdam en begint om 19.45 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.fceuitkaarten.nl.

Jong FC Utrecht – FC Eindhoven 2-2 (1-1) 6. Marcelo Lopes 0-1, 14. Justin Lonwijk 1-1, 76. Mohamed Mallahi 2-1, Jutin Lonwijk (eigen doelpunt) 2-2. Scheidsrechter: Robin Gansner. Geel: Jonas Arweiler, Mohamed Mallahi (Jong FC Utrecht), Karim Essikal, Rigino Cicilia, Samy Bourard (FC Eindhoven). Aantal Toeschouwers: 423.

Jong FC Utrecht: De Keijzer; Mokono, St. Jago, Mamendi, Brinkman; Van Rooijen, Velanas, Lonwijk; Maddy, Arweiler, Acheffay (61. Mallahi).
FC Eindhoven: Swinkels; Van Den Eynden, Peijnenburg, Biemans, Makasi; Van der Sande (55. Zé Pedro), Bourard, Essikal; Lopes, Cicilia, De Rooij (76. De Meij).

Fotografie: Johan Manders