FC Eindhoven knokt zich in extremis naar gelijkspel

Blauw-Witten spelen met 2-2 gelijk

FC Eindhoven is de Keuken Kampioen Divisie ’21/’22 begonnen met een 2-2 gelijkspel tegen het sterke FC Volendam. De ploeg van debuterend trainer Rob Penders kwam via Joey Sleegers (2x) terug van een 0-2 achterstand.

Nadat Dave de Meij, die bij afwezigheid van Jort van der Sande mocht starten, na negen minuten via het been van Damon Mirani op de sterk keepende Filip Stankovic stuitte, was het FC Volendam dat de score opende.
Een inzet van de gasten kwam via de vingertoppen van Nigel Bertrams tegen de lat en leek over de lijn te zijn geweest. Scheidsrechter Sam Dröge liet doorspelen. Enkele tellen later lag de bal alsnog in het niet en was Damon Mirani, overgekomen van Almere City FC, die de trekker over had gehaald.

De vroege openingstreffer was niet de enige domper voor FC Eindhoven. Nigel Bertrams raakte net voor het doelpunt geblesseerd en moest zich laten vervangen door Jort Borgmans.

Ondanks de tegenslag gingen de Blauw-Witten op jacht naar de gelijkmaker, maar Jasper Dahlhaus en Mitchel van Rosmalen vonden doelman Stankovic op hun weg. Joey Sleegers zag een na ruim een half uur een schot rakelings langs de verkeerde kant van de paal gaan.

Aan de andere kant redde Jort Borgmans goed op een schot van Ibrahim el Kadiri, maar was vijf minuten voor rust kansloos op een vrije trap van Daryl van Mieghem: 0-2.

FC Eindhoven leek met die stand te gaan rusten, maar in blessuretijd werd Jasper Dahlhaus in het strafschopgebied geblokkeerd door Calvin Twigt en scheidsrechter Dröge legde de bal op de stip. Joey Sleegers verzilverde het buitenkansje en bracht FC Eindhoven terug in de wedstrijd.

In het begin van de tweede helft moest Jort Borgmans redding brengen op een inzet van de verder vrij onzichtbare Robert Mühren.
De Blauw-Witten kwamen feller uit de kleedkamer en FC Volendam kwam goed weg na een schitterende actie en schot van Joey Sleegers (redding Stankovic) en Mawouna Amevor, die vanuit de aansluitende hoekschop de bal rakelings over schoot.

Met Vitesse-huurling Enrico Hernández in de ploeg voor Mitchel van Rosmalen ging FC Eindhoven in het laatste half uur op jacht naar de gelijkmaker. Er ontspon zich een open wedstrijd met kansen over en weer. Joey Antonioli, Jasper Dahlhaus en Damon Mirani hadden kansen voor hun ploeg.

Twaalf minuten voor het einde voorkwam Jort Borgmans tot tweemaal toe de genadeklap. Hij bracht redding op een schot van invaller Kevin Visser en was ook bij de rebound van Martijn Kaars de sterkste.

In de slotfase bracht Rob Penders met Koen Oostenbrink, die zijn debuut voor de Blauw-Witten maakte en Naoufal Azzagari verse krachten in en stuurde Mawouna Amevor mee naar voren. De verdediger kopte twee minuten voor tijd rakelings naast.

Ver in blessuretijd bracht Joey Sleegers de verdiende gelijkmaker op het bord. Hij nam een bal van Maarten Peijnenburg prima aan en schoot de bal met de buitenkant van zijn linkervoet via de binnenkant van de paal raak: 2-2.

Volgende week vrijdag wacht voor FC Eindhoven opnieuw een sterke tegenstander. In Emmen wacht de plaatselijke FC. Het duel in Stadion De Oude Meerdijk begint om 20:00 uur.

FC Eindhoven – FC Volendam 2-2 (1-2) 12. Damon Mirani 0-1, 40. Daryl van Mieghem 0-2, 45+1. Joey Sleegers 1-2 (strafschop), 90+3. Joey Sleegers 2-2. Scheidsrechter: Sam Dröge. Gele kaart: Alex Plat, John Hilton (FC Volendam). Aantal toeschouwers: 1823.

FC Eindhoven: Bertrams (14. Borgmans); Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Bogaers; Van Son (81. Oostenbrink), De Keersmaecker, Van Rosmalen (57. Hernández); Dahlhaus, De Meij (81. Azzagari), Sleegers.

FC Volendam: Stankovic; B. Plat, Mirani, Eerdhuijzen (80. Ben Sallam), Hilton (80. Flint); Antoniolo, A. Plat, Twigt (61. Visser), Van Mieghem, Mühren, El Kadiri (65. Kaars).

Fotografie: Jeem Sportsphotography