FC Eindhoven lijdt eerste seizoensnederlaag

Maandagavond stond speelronde 3 op het programma voor FC Eindhoven, de Blauw-Witten namen het op De Herdgang op tegen Jong PSV. Ondanks de manmeersituatie in de tweede helft, wist FC Eindhoven geen punten over te houden aan deze wedstrijd: 3-2.

De eerste echte mogelijkheid van de wedstrijd was voor de thuisploeg. Een schot van Saibari vanaf de rand van het zestienmetergebied belandde in de handen van Nigel Bertrams. Daarna lieten ook de Blauw-Witten van zich horen. Een aanval door het midden via Enrico Hernadéz en Dave de Meij eindigde bij Jasper Dahlhaus. De vleugelaanvaller nam de bal aan op de borst en schoot, maar de bal was een prooi voor PSV-doelman Vincent Müller. Niet veel later kwam Jong PSV op voorsprong via Fodé Fofana. Na een fout op het middenveld van FC Eindhoven schoot de jonge PSV spits hard en laag binnen vanaf een meter of 25.

Vervolgens werden de Rood-Witten opnieuw gevaarlijk, ditmaal nam Jeremy Antonisse het Blauw-Witte doel onder vuur. Doelman Bertrams keerde de inzet prima. Kort voor rust werd het 2-0 voor Jong PSV. Na een afgeslagen hoekschop belandde de bal voor de voeten van Mohamed Amin Doudah, die het Blauw-Witte doel onder vuur nam. De bal werd van richting veranderd door Jens van Son waardoor de bal via de binnenkant van de paal achter Bertrams verdween.

FC Eindhoven begon sterk aan de tweede helft en zette Jong PSV meer onder druk. Tot echt grote mogelijkheden leidde dit niet voor de ploeg van Rob Penders op een schot van Joey Sleegers na. Daarna breidde Jong PSV de marge uit naar 3-0, opnieuw wist Fodé Fofana het net te vinden. Enkele minuten later kwam FCE al terug in de wedstrijd door Dave de Meij. De spits omspeelde doelman Müller en schoof de bal rustig binnen, 3-1! Vervolgens ontving Mohamed Amin Doudah zijn tweede gele kaart van scheidsrechter Ruperti na een overtreding op Jasper Dahlhaus en dus moest Jong PSV door met 10 man.

Kort na de rode kaart werd FCE gevaarlijk voor het Rood-Witte doel via tweemaal Joey Sleegers. De vleugelaanvaller nam het doel twee keer met de kop onder vuur maar kopte tot twee keer toe net naast. Vervolgens ging de bal wel het doel in! Enrico Hernandéz nam een afvallende bal op de rand van de zestien op de pantoffel en schoot knap binnen: 3-2 na 84 minuten spelen.

In de absolute slotfase stuurde Rob Penders zijn aanvoerder mee naar voren als stormram. Dat wierp bijna zijn vruchten af, toen Amevor vlak voor tijd op doel kopte. Doelman Müller kon de bal redelijk eenvoudig vangen. Tien minuten voor tijd maakte Jordy Huybers zijn debuut voor FC Eindhoven.

In de zes minuten blessuretijd die gegeven werd door scheidsrechter Ruperti, kwam FC Eindhoven nog tweemaal gevaarlijk voor het doel. Een kopkans van Van der Sande en een volley van Brian de Keersmaecker leverden helaas geen gelijkmaker op.

En zo eindigt het duel met stadsgenoot Jong PSV in mineur. FC Eindhoven verliest voor het eerst dit seizoen en mag zich op gaan maken voor het duel tegen FC Den Bosch van aanstaande vrijdag. Dan wordt er om 20:00 afgetrapt in ons eigen Jan Louwers Stadion.

Jong PSV – FC Eindhoven 3-2 (2-0) 19. Fodé Fofana 1-0, 43. Mohamed Amin Doudah 2-0, 54. Fodé Fofana 3-0, 56. Dave de Meij 3-1, 84. Enrico Hernandez 3-2. Scheidsrechter: Clay Ruperti. Rode kaart (Twee keer geel): 58. Mohamed Amin Doudah (Jong PSV). Gele kaart: Jens van Son, Mawouna Amevor (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 1078.

Jong PSV: Müller; Comenencia, Van de Blaak, Vos, Oppegard; Kjølø, Saibari (84. Leysen), Doudah; Bakayoko (64. Timan), Fofana (78. Touré), Antonisse (78. Tielemans).

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen (74. Van der Sande), Amevor, Peijnenburg, Bogaers; Van Son (65. De Keersmaecker), Rácz (46. Oostenbrink), Hernández; Dahlhaus(82. Van Rosmalen), De Meij (82. Huybers), Sleegers.

Fotografie: Jeem Sportsphotography