FC Eindhoven lijdt eerste thuisnederlaag van het seizoen

Jong Ajax met 1-3 te sterk

FC Eindhoven trapte vrijdagavond af tegen het beloftenteam van Ajax. In eigen huis bleek Jong Ajax te sterk voor de Blauw-Witten, het werd 1-3 voor de Amsterdammers.

Hoofdtrainer Rob Penders kon weer beschikken over zijn Internationals: Charles-Andreas Brym en Enrico Hernández. Eerstgenoemde begon in de basis ten koste van Jort van der Sande. Ook Pieter Bogaers mocht vanaf het begin meedoen, hij verving Collin Seedorf.

Waar de bezoekers in de beginminuten vooral het balbezit hadden, was het FC Eindhoven dat via een afstandsschot van Joey Sleegers de eerste kans creëerde. Jong Ajax-goalie Jay Gorter ving de bal echter zonder moeite.

Daarna volgde een fase waarin beide ploegen een opening in elkaars defensie proberen te vinden. FC Eindhoven had het betere van het spel, maar wist dit niet om te zetten in honderd procent kansen. Na een kwart wedstrijd kreeg FC Eindhoven een mogelijkheid uit een vrije trap vanaf een metertje of twintig. Joey Sleegers probeerde het direct, maar zijn poging trof Jay Gorter in de hoek. Enkele minuten later was het weer Joey Sleegers die dichtbij was. Na een uitstekende steekbal dwars door de defensie van de Amsterdammers, tikte de buitenspeler de bal langs de doelman in het doel. Echter stond de grensrechter met zijn vlag omhoog voor buitenspel.

In minuut 38 was het toch Jong Ajax dat de score opende. Vanuit een omschakeling na balverlies van de Blauw-Witten, wist Victor Jensen de bal in de hoek binnen te schuiven: 0-1. Enkele minuten later was het wederom raak voor de bezoekers. Kenneth Taylor wist zichzelf goed vrij te spelen en schoot de bal achter Nigel Bertrams. 0-2.

Op slag van rust was Joey Sleegers dichtbij de aansluitingstreffer. Charles-Andreas Brym gaf de bal scherp voor richting Sleegers, die met zijn inzet van dichtbij op enkele luttele centimeters het doel miste.

De tweede helft ging flitsend van start. Weer werd Joey Sleegers 1-op-1 gezet met doelman Gorter, maar wederom werd de buitenspeler afgevlagd voor buitenspel. Deze vliegende start kende helaas geen vervolg. Pas na 70 minuten noteerden we pas weer een serieuze kans, die wederom van de voet van Joey Sleegers. De buitenspeler ontving de bal van Charles-Andreas Brym, waarna een schot vanuit een moeilijke hoek volgde. Doelman Gorter pakte de inzet eenvoudig.

Rob Penders wisselde viermaal in een ultieme poging om in de slotfase toch nog wat te forceren, toch was het wederom Jong Ajax dat scoorde. In de eerste minuut van de extra tijd was het wederom Victor Jensen die wist te scoren. De aanvaller breidde de score uit naar 0-3. Twee minuten later wist FC Eindhoven nog de eer te redden via Barnabás Rácz. De Hongaar wist met een fraaie volley zijn eerste doelpunt in het Blauw-Wit te scoren. Helaas kwam dit doelpunt te laat, waardoor FC Eindhoven haar eerste thuisnederlaag van het seizoen moest incasseren.

Aanstaande dinsdag staat alweer de volgende wedstrijd op het programma voor de Blauw-Witten. Dan gaat FC Eindhoven op bezoek bij DVS’33 in Ermelo voor de KNVB Beker. Kaarten voor de busreis naar Ermelo zijn hier te verkrijgen!

FC Eindhoven – Jong Ajax 1-3 (0-2) 38. Victor Jensen 0-1, 41. Kenneth Taylor 0-2, 90+1. Victor Jensen 0-3, 90+5. Barnabás Rácz 1-3. Scheidsrechter: Clay Ruperti. Rode kaart: 90+5. Mawouna Amevor (FC Eindhoven, 2x geel). Gele kaart: Joey Sleegers (FC Eindhoven), Ar’Jan Martha, Youri Baas (Jong Ajax). Aantal toeschouwers: 2106.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Bogaers (86. De Meij); Van Son (61. Hernández), Rácz, De Keersmaecker (86. Van Rosmalen); Dahlhaus (61. Van der Sande), Brym, Sleegers.

Jong Ajax: Gorter; Regeer, Llansana, Musampa, Baas (62. Salah-Eddine); Fitz-Jim (78. Van Gelderen), Martha (62. Rasmussen), Taylor (88. Warmerdam); De Waal (78. Hansen), Jensen, Ünüvar.

Fotografie: Jeem Sportsphotography