FC Eindhoven neemt punt mee uit Amsterdam

De Blauw-Witten reisden maandagavond af naar Amsterdam voor het treffen met Jong Ajax. Op De Toekomst speelden de mannen van Ernie Brandts gelijk tegen de ploeg van oud-FC Eindhoven trainer Mitchell van der Gaag. Namens de Blauw-Witten wist Lorenzo van Kleef het net te vinden vanaf elf meter.

FC Eindhoven begon goed aan de wedstrijd en had de beste kansen in de openingsfase. Na iets meer dan tien minuten spelen kreeg FC Eindhoven de eerste mogelijkheid van de wedstrijd. Hugo Botermans gaf de bal aan Jason Bourdouxhe, die van een meter of twintig de bal richting de linkerkruising krulde. Ajax doelman Kjell Scherpen keerde het schot ternauwernood.

Daarna kregen de Blauw-Witten een nieuwe kans. Jort van der Sande kopte uit een corner goed in de hoek, maar opnieuw stond Scherpen goed gepositioneerd.

Niet veel later kwamen de mannen van Ernie Brandts weer gevaarlijk voor het doel na een hoekschop. Een korte variant werd door Jens van Son voor het doel gelepeld, bij de tweede paal schoot Hugo Botermans in het zijnet. Hierna moest Jort van der Sande de strijd staken door een blessure, de aanvaller werd vervangen door Joey Sleegers. Vervolgens had Jacky Donkor een mooie actie in huis. Zijn eerste schot werd geblokt maar zijn tweede schot viel boven op de lat.

In de 34ste minuut kwam FC Eindhoven op een 1-0 achterstand. Devyne Rensch dribbelde door de verdediging en schoot diagonaal binnen achter Ruud Swinkels. Daarna gingen de Blauw-Witten op zoek naar de gelijkmaker. Zo kreeg Jacky Donkor een kans na goed werk van Brian de Keersmaecker. De buitenspeler haalde hard uit maar schoot voorlangs het Amsterdamse doel.

Kort voor rust kwam FC Eindhoven goed weg na een spaarzame kans voor Jong Ajax. Een mooie voorzet van Naci Ünüvar werd door Victor Jensen op de paal geschoten. Hierdoor was de ruststand 1-0.

Na de pauze was er minder te beleven voor beide doelen. Wel kreeg FC Eindhoven een aantal vrije trappen en hoekschoppen. Daaruit werd de ploeg van Ernie Brandts niet echt gevaarlijk. Al kreeg Hugo Botermans wel een kansje, bij de tweede paal werd zijn schot geblokt na een verlengde hoekschop.

Daarna kreeg Jong Ajax een serieuze mogelijkheid. Ruud Swinkels redde goed op een schot van Victor Jensen vanaf de rand van de zestien en voorkwam daarmee de 2-0.

In de slotfase bleef FC Eindhoven op zoek naar de gelijkmaker. Uit een vrije trap van Jens van Son werd de bal verlengd maar kwam invaller Pieter Bogaers een teenlengte te kort. Daarna kwam FC Eindhoven wel op gelijke hoogte! Na een handsbal legde scheidsrechter Vos de bal op de stip, Lorenzo van Kleef schoot overtuigend binnen! Daarmee stond ook meteen de eindstand op het scorebord: 1-1.

Jong Ajax – FC Eindhoven 1-1 (1-0) 34. Devyne Rensch 1-0, 90. Lorenzo van Kleef 1-1 (strafschop). Scheidsrechter: Martijn Vos. Gele kaart: Youri Regeer (Jong Ajax), Maarten Peijnenburg, Jens van Son, Brian de Keersmaecker (FC Eindhoven).

Jong Ajax: Scherpen, Kasanwirjo, Llansana, Rensch, Douglas, Regeer, Martha (78. Bande), Taylor, Hansen (46. De Waal), Jensen, Ünüvar (88. Hlynsson).

FC Eindhoven: Swinkels; Van Kleef, Amevor, Peijnenburg (79. Biemans), Bourdouxhe; Van Son, Pozo, De Keersmaecker (79. Bogaers); Botermans, Van der Sande (22, Sleegers), Donkor.

Fotografie: Jeem Sportsphotography