FC Eindhoven op bezoek bij de Superboeren

Voorbeschouwing De Graafschap – FC Eindhoven

Vrijdagavond reizen de Blauw-Witten af naar Doetinchem om het op te menen tegen De Graafschap. In stadion De Vijverberg wacht de traditioneel lastige uitwedstrijd tegen de Superboeren.

Afgelopen zaterdag won FC Eindhoven van TOP Oss. In het eigen Jan Louwers Stadion opende Jort van der Sande al vroeg de score. Een indraaiende vrije trap van Joey Sleegers werd niet goed weggewerkt door TOP Oss, waardoor Maarten Peijnenburg de bal terug voor de doelmond kon koppen. Daar wachtte de spits een koud kunstje, die hij niet onbenut liet. FC Eindhoven vergat zichzelf vervolgens te belonen met nog een doelpunt en dan treedt de eeuwenoude voetbalwet in werking. TOP Oss maakte na ruim een uur spelen gelijk via Justin Mathieu. Na een aantal kansen, was het tien minuten voor tijd toch raak via Joey Sleegers. Sleegers zette de aanval zelf op via een combinatie met Van der Sande en Rácz, om vervolgens 1 op 1 met doelman Alblas de 2-1 tegen de touwen te schieten. Hierdoor is FC Eindhoven nog altijd ongeslagen in thuisduels.

Vrijdag dus het lastige uitduel tegen De Graafschap. Vorig seizoen eindigde dit duel in een nipte nederlaag. FC Eindhoven wist lang stand te houden, maar kon niet voorkomen dat Melvin Platje in de blessuretijd alsnog de winnende wist te maken voor zijn ploeg. Voor de laatste overwinning op De Vijverberg moeten we terug naar 2013. Toen won FC Eindhoven mede dankzij doelpunten van Fries Deschilder, Donny de Groot en Nayib Lagouireh met 1-3 wist te winnen. Vorig seizoen werd er in eigen huis wél gewonnen van De Graafschap, wat ook gebeurde in de blessuretijd. Toen wist Pieter Bogaers met een bekeken schot op doel zichzelf te kronen tot matchwinner, nadat eerder Jacky Donkor en Maarten Peijnenburg het net wisten te vinden waardoor de wedstrijd eindigde in een 3-2 overwinning.

Het huidige De Graafschap staat op een tweede plaats, met een gelijk aantal punten als koploper Excelsior. Onder de nieuwe trainer Reinier Robbemond lijkt er een frisse wind te waaien over De Vijverberg. De ploeg speelt fris voetbal en wist al knappe overwinningen te boeken op onder anderen NAC, FC Emmen, Excelsior en Almere City FC. Laatstgenoemde werd afgelopen zondagavond aan de zegekar gebonden. In Almere wist De Graafschap dankzij doelpunten van Van Heertum en Lelieveld met 1-2 te winnen.

Voor Nigel Bertrams wordt het een weerzien met zijn oude ploeg. De sluitpost speelde tijdens de tweede helft van het seizoen 2018/2019 een half jaar op huurbasis voor De Graafschap. Hierin kwam hij tot 11 eredivisiewedstrijden en 4 optredens in de Play-Offs.

Het duel van vrijdag begint om 20:00 uur en staat onder leiding van scheidsrechter Van den Kerkhof. FC Eindhoven zal nog geen beroep kunnen doen op Charles-Andreas Brym en Enrico Hernández. Beide heren speelden de afgelopen week drie interlands voor Canada en El Salvador. De wedstrijd is live te volgen via het schakelkanaal op ESPN.