FC Eindhoven overtuigt tegen TOP Oss

Blauw-Witten pakken eerste overwinning

FC Eindhoven heeft vrijdagmiddag indruk gemaakt tegen TOP Oss. Voor rust kwam de ploeg van Ernie Brandts via Alef João op voorsprong. In de tweede helft liep de score via Hugo Botermans op tot een comfortabele 0-3 overwinning.

Het eerste gevaar van de wedstrijd kwam van de Blauw-Witten. Kaj de Rooij ging langs zijn directe tegenstander en zette de bal strak voor. Jort van der Sande wist de bal echter niet tussen de palen te krijgen. FC Eindhoven bleef geconcentreerd spelen en dit resulteerde in een mooie goal. Via een mooie combinatie over de as van het veld kwam Alef João vrij voor de keeper. De buitenspeler faalde niet en maakte zo zijn eerste goal voor FC Eindhoven.

Ook na de goal bleef de ploeg van Ernie Brandts gevaarlijker dan de thuisploeg. Opnieuw was het Jort van der Sande die een poging waagde op het doel van Jordy Rondeel. Nu ging zijn inzet echter net over de lat. Ook na de drinkpauze bleef het spelbeeld hetzelfde. TOP Oss had veel de bal, maar deed hier vrijwel niets mee. FC Eindhoven bleef makkelijk overeind en creëerde zelf wel kansen. Alef João ging nadrukkelijk opzoek naar zijn tweede goal, maar wist na een goede actie, de bal niet achter de doelman van de thuisploeg te krijgen.

Pas na 37 minuten gaf de thuisploeg voor het eerst een waarschuwing aan de Blauw-Witten. Na een voorzet van Lars Hutten, schatte doelman Swinkels de bal verkeerd in. Hierdoor kreeg Cas Peters de kans op de gelijkmaker. De spits van de Ossenaren schampte de bal met zijn hoofd en kopte de bal voorlangs. Veel meer gebeurde er niet, waardoor FC Eindhoven met een voorsprong de kleedkamer opzocht.

De tweede helft begon met vier wijzigingen in de ploeg van Ernie Brandts. Pieter Bogaerts, Mawouna Amevor, Bart Biemans en Jort van der Sande bleven in de kleedkamer achter. Zé Pedro, Maarten Peijnenburg, Flor Van Den Eijnden en Hugo Botermans waren hun vervangers.

Het eerste gevaar van de tweede helft kwam van de thuisploeg. Na een goede aanval schoot invaller Cihat Celik de bal ruim over de goal van Ruud Swinkels. Uit de doeltrap kwam meteen de 0-2. Na een geweldige steekbal van nieuwkomer Iker Pozo, zocht Alef João de achterlijn op. Met een strakke voorzet zette hij Hugo Botermans vrij voor de keeper. De huurling van ADO Den Haag faalde net en scoorde, net als Alef João, zijn eerste doelpunt in het blauw-wit van FC Eindhoven.

Slechts een paar minuten later was het opnieuw Hugo Botermans die het net wist te vinden. Na een fout in de verdediging van de Ossenaren, was de spits het meest attent. Met een hard schot zette de spits de 0-3 op het bord.
Twee minuten na de derde goal, had de vierde er al in moeten liggen. Na opnieuw een fout in de verdediging van de thuisploeg, ging Botermans alleen op de doelman af. De spits was niet zelfzuchtig en legde de bal af aan Kaj de Rooij. Die wist de bal echter niet in de goal te krijgen.

Vlak na deze misser, in de drinkpauze, wisselde Ernie Brandts opnieuw een aantal spelers. Ruud Swinkels, Iker Pozo, Alef João en Valentino Vermeulen werden gewisseld voor Youri Roulaux, Mitchel van Rosmalen, Vinnie Vermeer en Quinten Huybers. Ook bij TOP Oss werden meerdere wissels toegepast, waardoor het de eerste minuten na de drinkpauze het voor beide elftallen even zoeken was. Beide ploegen leken het wel goed te vinden en de wedstrijd werd vooral op het middenveld uitgevochten. Met nog een kwartier te spelen kreeg TOP Oss nog een grote kans op de aansluitingstreffer. Na een fout van Zé Pedro kreeg Celik de kans op een doelpunt. Zijn schot ging echter voorlangs.

In het restant van de wedstrijd kregen beide ploegen geen kansen meer en stond er een 0-3 eindstand op het scorebord.

Aanstaande maandag staat de wedstrijd tegen Jong PSV op het programma. Deze wedstrijd wordt gespeeld in ons eigen Jan Louwers Stadion en is toegankelijk voor publiek! Alle seizoenkaarthouders mogen gratis bij deze wedstrijd aanwezig zijn, maar moeten wel een kaartje aanvragen. De wedstrijd zal ook in zijn geheel worden uitgezonden op FOX Sports!

Kaartjes voor Jong PSV zijn aan te vragen via ticketing@fc-eindhoven.nl of 040 211 29 67, er vind geen losse verkoop plaats.

TOP Oss – FC Eindhoven 0-3 (0-1) 13. Alef João 0-1, 53. Hugo Botermans 0-2, 57. Hugo Botermans 0-3. Scheidsrechter: Jordy de Goeij.

FC Eindhoven: Swinkels (61. Roulaux); Vermeulen (61. Van Rosmalen), Amevor (46. Peijnenburg), Biemans (46. Van Den Eynden), Bogaers (46. Zé Pedro, 80. Vermeulen); Jap Tjong (78. Boonstoppel), Van Kleef, Pozo (61. Vermeer); João (61. Huybers), Van der Sande (46. Botermans), De Rooij (78. De Meij).

Fotografie: Jeem Sports Photography