FC Eindhoven overwintert in het bekertoernooi

Voor het eerst sinds ’11/’12 zitten de Blauw-Witten bij de laatste zestien

FC Eindhoven heeft zich ten koste van divisiegenoot SBV Excelsior geplaatst voor de derde ronde in de strijd om de TOTO KNVB Beker. De ploeg van trainer Ernie Brandts won met 0-2 op Woudestein. De doelpunten vielen na rust en werden gemaakt door Jort van der Sande en Samy Bourard.

Dinsdagavond trok FC Eindhoven voor de tweede keer dit seizoen naar Rotterdam. In november verloor FC Eindhoven in een spectaculair duel met 5-4 van Excelsior. Bij FC Eindhoven startte Zé Pedro ten opzichte van afgelopen vrijdag in de basis. Moses Makasi schoof door naar het middenveld en Samy Bourard speelde vanaf de linkerflank. FCE Randstad Academy speler Dyon Dromers mocht voor het eerst plaatsnemen op de bank.

Ditmaal begonnen zowel FC Eindhoven als het door Ricardo Moniz getrainde Excelsior voorzichtiger aan het duel in vergelijking met de doelpuntrijke openingsfase van ruim een maand terug.
Het eerste gevaar werd gesticht door de thuisploeg en FC Eindhoven kwam goed weg. Elias Már Ómarsson schoot op de paal na een voorzet van Jeffrey Fortes. Daarna kon FC Eindhoven er gevaarlijk uitkomen maar werd de counter niet goed uitgespeeld.

Vervolgens was er weer gevaar voor het doel van Ruud Swinkels. Rai Vloet maaide over de bal, waarna die voor de voeten van Elias Már Ómarsson kwam. De IJslandse spits raakte de bal niet vol waardoor de Eindhovense doelman makkelijk kon keren.
Even later kreeg Excelsior een vrije trap op een meter of twintig van het doel van FC Eindhoven. Thomas Verhaar lepelde de bal richting het doel, Ruud Swinkels tikte de bal over de lat. In de 45ste minuut klonk het rustsignaal van scheidsrechter Bijl met een 0-0 stand.

In de tweede helft gebeurde er vrijwel niets noemenswaardig tot aan de 62ste minuut. Aanvoerder Sander Fischer maakte een stevige overtreding op Jort van der Sande. De verdediger ontving zijn tweede gele kaart van scheidsrechter Bijl en moest het veld verlaten.
Nog geen minuut later kwam FC Eindhoven op voorsprong. Na een prima voorzet van Karim Essikal kopte Jort van der Sande diagonaal binnen. De spits maakte zijn eerste officiële doelpunt in dienst van de Blauw-Witten.

Daarna kreeg Excelsior een hoekschop. Oud FCE-er Hervé Matthys gaf de bal voor, Stijn Meijer kopte vervolgens over. In de slotfase had Excelsior veelal het balbezit en probeerde FC Eindhoven er op de counter uit te komen. Nog een oude bekende, Rai Vloet, nam het doel van de Blauw-Witten onder vuur, maar zonder succes.
Twee minuten voor tijd besliste Samy Bourard de wedstrijd! De Belgische middenvelder rondde subtiel af na een lange solo vanaf de linkerflank: 0-2. Dankzij deze overwinning bekert FC Eindhoven door tot de laatste zestien in het TOTO KNVB Beker toernooi.

Vrijdag sluit FC Eindhoven het kalenderjaar 2019 af in eigen huis. N.E.C. Nijmegen is dan de tegenstander. Tickets voor deze wedstrijd zijn beschikbaar via www.fc-eindhoven.nl/tickets.

SBV Excelsior – FC Eindhoven 0-2 (0-0) 64. Jort van der Sande 0-1, 88. Samy Bourard 0-2. Scheidsrechter: Edgar Bijl. Rood: 62. Sander Fischer (SBV Excelsior, 2x geel). Geel: Rai Vloet (SBV Excelsior), Rigino Cicilia, Samy Bourard, Karim Essikal (FC Eindhoven). Aantal Toeschouwers: .
Bijzonderheid: Geel voor trainer Ricardo Moniz (SBV Excelsior).

SBV Excelsior: Damen; Haspolat (72. Meijer), Fischer, Matthys, Van der Meer (48. Oude Kotte); Fortes, Vloet, Bruins; Verhaar (67. Horemans), Ómarsson, Zwarts.
FC Eindhoven: Swinkels; Van Den Eynden, Peijnenburg, Biemans, Zé Pedro (74. De Meij); Essikal, Van der Sande, Makasi; Lopes (74. Idzes), Cicilia, Bourard.

Fotografie: Johan Manders