FC Eindhoven verliest bij hekkensluiter

Doelpunt in blessuretijd nekt Blauw-Witten in Dordrecht

FC Eindhoven heeft het positieve gevoel na de wedstrijden tegen Helmond Sport en FC Utrecht geen goed vervolg kunnen geven. De wedstrijd tegen de nummer laatst, FC Dordrecht, leek te eindigen in 0-0, totdat de Dordtenaren een doelpunt maakte in de blessuretijd. Aan de Krommedijk won FC Dordrecht met 1-0.

In een tamme eerste helft kreeg FC Dordrecht de eerste mogelijkheid. Na een goede aanval van de Dordtenaren kwam Renny Smith vrij voor het doel van Ruud Swinkels. Mawouna Amevor voorkwam dat de middenvelder op doel kon schieten. De eerste kans voor FC Eindhoven kwam uit een vrije trap in de twaalfde minuut. Een goede voorzet van Samy Bourard kwam op het hoofd van Jarno Janssen, die de bal in het zijnet kopte. Verder gebeurde er niet veel in het Riwal Hoogwerkers Stadion, waardoor beide ploegen de kleedkamer opzochten met een 0-0 tussenstand.

Na rust maakte Marcelo Lopes zijn lang verwachte rentree in het elftal van Ernie Brandts. De Portugees kwam in het veld voor Moses Makasi. In de tweede helft was het spelbeeld onveranderd. FC Dordrecht had de bal en FC Eindhoven loerde op een snelle tegenaanval.

Vervolgens liet Gravenberch na om de thuisploeg op voorsprong te zetten, lieten ook de Blauw-Witten van zich horen. Na een fout in de verdediging van de thuisploeg, kreeg Lopes de kans om de Blauw-Witten op voorsprong te schieten. Keeper Mike Havekotte redde op de inzet van de buitenspeler. Ogenia schoot een kleine minuut later vanuit een lastig hoek net over het doel van Dordrecht. Niet veel later werd FC Dordrecht weer gevaarlijk, na een kort genomen hoekschop raakte El Bouchataoui namens de Schapenkoppen de lat.

Vlak nadat Samy Bourard rakelings voorlangs schoot, raakte de net ingevallen Faber geblesseerd. Per brancard verliet de middenvelder het veld, Karim Essikal verving Faber. Vlak voor tijd raakte FC Dordrecht opnieuw de lat. Na een overtreding van Essikal belandde de toegekende vrije trap via de muur tegen de lat.

In de extra tijd kwam FC Dordrecht alsnog op voorsprong. Op het schot van buiten de zestien bracht Ruud Swinkels in eerste instantie nog redding, maar de bal belandde recht voor de voeten van Quincy Hogesteger. De invaller schoof de bal in een leeg doel. Hierdoor keerde de Blauw-Witten zonder punten terug naar de Eindhoven.

Volgende week nemen de Blauw-Witten het thuis op tegen titelkandidaat De Graafschap. Steun FC Eindhoven en bestel je tickets via www.fc-eindhoven.nl/tickets

FC Dordrecht – FC Eindhoven 1-0 (0-0): 90+3. Quincy Hogesteger 1-0. Scheidsrechter: Clay Ruperti. Gele kaarten: Rigino Cicilia, Maarten Peijnenburg, Karim Essikal (FC Eindhoven). Aantal toeschouwers: 2022.

FC Dordrecht: Havekotte, Breedijk, Wehrmann, Gravenberch, Smith (77. Hogesteger), El Bouchataoui, Montsma, Green, Kok, Vicario (46. Ottewill), Polley

FC Eindhoven: Swinkels; Ogenia, Amevor, Biemans, Janssen; Peijnenburg (72. Faber/80. Essikal), Van der Sande, Idzes; Bourard, Cicilia,
Makasi (46. Lopes).

Fotografie: Johan Manders