FC Eindhoven verliest in eigen huis van Jong PSV

Stadsderby eindigt in 0-2

Op vrijdag 9 april speelde FC Eindhoven de mini-Lichtstadderby in het eigen Jan Louwers Stadion. Het elftal van Ernie Brandts was niet bij machte om het de beloften van PSV lastig te maken, 0-2.

Aan de kant van FC Eindhoven keerden Jason Bourdouxhe, Iker Pozo en Jort van der Sande terug in de basis. Respectievelijk Pieter Bogaers, Jens van Son en Jacky Donkor moesten plaats maken voor de drie eerder genoemde spelers.

In de openingsfase kregen beide ploegen kleine mogelijkheden, maar grote kansen waren er nog niet te noteren. Het eerste gevaar kwam van de kant van de thuisploeg. Na een kwartier schoot Maarten Peijnenburg vanaf randje zestien, maar doelman Maxime Delanghe stond op zijn post en ook bij de rebound van Hugo Botermans werd geen doel getroffen.

De tweede mogelijkheid van de wedstrijd was wederom voor de Blauw-Witten. Na iets meer dan een half uur kwam Dico Jap Tjong door, dankzij goed druk zetten van Mawouna Amevor, maar de goalie van de Rood-Witten was er als de kippen bij om het gevaar onschadelijk te maken. Het waren de beloften van PSV die op voorsprong kwamen. Centrale verdediger Dennis Vos kwam na een ingestudeerde hoekschop in scoringspositie en faalde niet, 0-1.

Niet veel later kreeg Jong PSV een strafschop na vermeend vasthouden van Collin Seedorf. Aanvoerder Tijn Daverveld ging achter de bal staan, maar Ruud Swinkels keerde de zwak ingeschoten penalty. Hiermee was het laatste wapenfeit van de eerste helft ook meteen genoteerd en gingen de twee ploegen rusten met een 0-1 tussenstand.

Trainer Ernie Brandts voerde één wijziging door in de rust. Dico Jap Tjong werd vervangen door Jorn Vancamp. Bij Jong PSV moest Frederik Oppegård achterblijven in de kleedkamer en voor hem kwam Luis Felipe in de plaats.

De eerste kans van de tweede helft was voor Jong PSV. FC Eindhoven maakte een fout in de opbouw, maar Jeremy Antonisse kon niet profiteren. Niet veel later kwam Shurandy Sambo door over de rechterkant, maar het was linksback Jason Bourdouxhe die met een perfecte sliding de angel uit de aanval haalde. Enkele minuten later was daar ook de eerste kans voor FC Eindhoven te noteren. Jorn Vancamp kopte de bal, na een goede voorzet van Hugo Botermans, goed in de hoek, maar doelman Maxime Delanghe reageerde adequaat.

Met nog iets meer dan tien minuten reguliere speeltijd verdubbelden de Rood-Witten de marge. Rechtsback Shurandy Sambo schoot de bal van iets meer dan zestien meter in het zijnet, 0-2. Een paar minuten later startte FC Eindhoven een klein slotoffensief. Jort van der Sande schoot van een meter of twintig, maar zijn poging ging rakelings naast. In de laatste minuut van de wedstrijd kreeg Brian de Keersmaecker nog een uitgelezen kans op de eretreffer, maar zijn poging ging over.

Volgende week staat er opnieuw een thuiswedstrijd op het programma. In het Jan Louwers Stadion komt Jong Ajax op bezoek. De wedstrijd zal om 20:00 uur aanvangen en is wederom live te volgen via Radio FCE via ons YouTube kanaal.

FC Eindhoven – Jong PSV 0-2 (0-1) 34. Dennis Vos (0-1), 79. Shurandy Sambo (0-2). Scheidsrechter: Laurens Gerrets. Gele kaart: Jason Bourdouxhe (FC Eindhoven), Jeremy Antonisse, Nigel Thomas, (Jong PSV)

FC Eindhoven: Swinkels, Seedorf (70. Van Kleef), Amevor, Peijnenburg, Bourdouxhe; Pozo (61. De Keersmaecker), Van Rosmalen (70. Sleegers), Jap Tjong (46. Vancamp); Botermans, Van Der Sande, Dahlhaus (61. Donkor).

Jong PSV: Delanghe, Sambo (87. Seelt), Daverveld, Vos, Oppegård (46. Luis Felipe), Matuta, Thomas (70. Fofana), Rigo (87. Saibari), Kristinsson, Kjølø, Antonisse.

Fotografie: Jeem Sportsphotography