FC Eindhoven verliest spektakelstuk

Blauw-Witten verliezen met 5-4

Een doelpuntenspektakel in het Van Donge & De Roo Stadion eindigde voor FC Eindhoven in een zure 5-4 nederlaag. Kaj de Rooij, tweemaal Rigino Cicilia en een eigen doelpunt zorgden voor de Eindhovense doelpunten.

In Rotterdam trapte FC Eindhoven af aan een eerste helft die een spectaculaire openingsfase kende. De eerste kans van de wedstrijd leverde meteen een doelpunt op. Een fout op het middenveld bij Excelsior zorgde ervoor dat Rigino Cicilia Kaj de Rooij vrij voor het doel kon zetten. De jonge middenvelder schoot FC Eindhoven via de onderkant van de lat vroeg op voorsprong. Lang konden de Blauw-Witten niet van de voorsprong genieten. Enkele minuten later verlengde oud-FC Eindhoven-speler Rai Vloet een hoekschop met zijn hak en passeerde Ruud Swinkels.

Er viel genoeg te beleven in de openingsfase. Waar doelman Alessandro Damen in eerste instantie nog redding kon brengen op een schot van Kaj de Rooij was het Rigino Cicilia die in de rebound FC Eindhoven op nieuw op voorsprong zette. Na tien minuten stond er een 1-2 tussenstand op het scorebord. Niet veel later kwam Excelsior opnieuw uit een corner op gelijke hoogte. Dit keer was het Stijn Meijer die bij de tweede paal voor een snelle gelijkmaker zorgde.

Nadat er een tijdje weinig kansen werden gecreëerd moest Ruud Swinkels redding brengen op een afstandsschot van Thomas Verhaar. De daaropvolgende corner leverde ditmaal geen gevaar op.

Waar Excelsior steeds meer de controle kreeg over de wedstrijd, waren het de Blauw-Witten die opnieuw aan de leiding gingen. Kaj de Rooij kapte naar binnen, zijn schot belandde vervolgens via Thomas Oude Kotte voor de derde keer deze avond achter Alessandro Damen. Maar zoals eerder op de avond werd de voorsprong niet lang vastgehouden. Een lage voorzet van de zijkant werd door Elíás Már Ómarsson van dichtbij binnengetikt.
Na een boeiende eerste helft zochten beide teams de kleedkamer op met een tussenstand van 3-3.

In de tweede helft gingen beide teams door waar de eerste helft geëindigd was. Het eerste schot van de tweede helft leverde Excelsior voor het eerst deze wedstrijd de voorsprong op. Na een voordeelsituatie schoot Thomas Verhaar in de korte hoek raak: 4-3.
Net als Excelsior wist ook FC Eindhoven de achterstand weg te werken. Kaj de Rooij leverde de bal af bij Rigino Cicilia die helemaal vrij zijn tweede van de avond binnen kon schieten.

Alvin Daniëls had daarna de grootste kans om zijn ploeg opnieuw op voorsprong te zetten. Een snelle uitbraak werd door de aanvaller net naast geschoten.
Een kwartier voor tijd werd de stand 5-4. Een mooie pass van Luigi Bruins stuurde Rai Vloet weg. De oud-speler van FC Eindhoven gaf de bal hard voor en Elías Már Ómarsson tikte van dichtbij binnen.

In de laatste minuten probeerden de Blauw-Witten met Bart Biemans als extra man voorin nog de gelijkmaker te forceren. Grote kansen leverde dit niet op. Zo verloor FC Eindhoven het doelpuntrijke duel van Excelsior met 5-4.

Volgende week vrijdag speelt FC Eindhoven de jubileumwedstrijd ter gelegenheid van het 110-jarig bestaan. De tegenstander in MVV Maastricht. Kaarten voor deze wedstrijd zijn verkrijgbaar via www.fc-eindhoven.nl/tickets

Ter gelegenheid van het 110-jarig bestaan trakteert FC Eindhoven.

SBV Excelsior – FC Eindhoven 5-4 (3-3) 4. Kaj de Rooij 0-1, 5. Rai Vloet 1-1, 10. Rigino Cicilia 1-2, 12. Stijn Meijer 2-2, 35. Thomas Oude Kotte (eigen doelpunt) 2-3, 38. Ómarsson 3-3, 46. Thomas Verhaar 4-3, 57. Rigino Cicilia 4-4, 76. Elías Már Ómarsson 5-4. Scheidsrechter: Stan Teuben. Geel: Jeffrey Fortes (SBV Excelsior), Samy Bourard, Moses Makasi, Jay Idzes (FC Eindhoven). Aantal Toeschouwers: 3165.

SBV Excelsior: Damen; Haspolat, Horemans, Oude Kotte, Matthys; Verhaar (77. Mendes Moreira), Bruins, Vloet, Fortes; Ómarsson, Meijer (73. Fischer).
FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf, Peijnenburg, Biemans, Makasi; Bourard, Idzes, Essikal; Daniëls, Cicilia, De Rooij.

Fotografie: Soccrates Images