FC Eindhoven verliest van koploper SC Cambuur

Leeuwarders met 3-0 te sterk

De Blauw-Witten trokken maandagavond naar het hoge noorden voor het competitieduel tegen SC Cambuur. De eerste wedstrijd van periode 4 eindigde in een 3-0 nederlaag tegen koploper SC Cambuur Leeuwarden.

In de basis voerde Ernie Brandts twee wijzigingen door, Bart Biemans en Brian De Keersmaecker startte vanaf de eerste minuut in plaats van Jason Bourdouxhe en Hugo Botermans. Collin Seedorf mocht voor het eerst sinds 2019 weer eens op de bank plaatsnemen na zijn comeback.

Na ongeveer een kwartier spelen was de eerste serieuze mogelijkheid van de wedstrijd voor SC Cambuur. Nick Doodeman werd vrijgespeeld en schoot op doel, zijn schot verdween via een Eindhovenaar over. Niet veel later kreeg ook FC Eindhoven een grote kans. De bal belandde bij Jacky Donkor na een slippertje achterin bij de Leeuwarders. De buitenspeler schoot oog in oog met Cambuur doelman Sonny Stevens over. Aan de andere kant sneed de ploeg van Henk de Jong door de Eindhovense defensie en volleyde Giovanni Korte net naast de kruising.

Tien minuten voor de rust probeerde topscorer Robert Mühren het met een boogballetje. Boven Ruud Swinkels viel de bal op de deklat. Enkele minuten later nam de spits het doel opnieuw onder vuur, het schot werd geblokt en belandde op het dak van het doel. Niet veel later kreeg SC Cambuur een vrije trap, Swinkels bokste weg en de rebound werd overgeschoten door Giovanni Korte.

Na de thee probeerde centrale verdediger Calvin Mac-Intosh het vanaf een meter of twintig met een afstandsschot. Zijn schot ging richting de kruising maar werd stijlvol gepakt door Ruud Swinkels. In minuut 58 kwam SC Cambuur op voorsprong door een doelpunt van aanvoerder Erik Schouten. De centrale verdediger kopte een corner van Mees Hoedemakers via de paal achter Ruud Swinkels.

In minuut 84 kwam de thuisploeg op een 2-0 voorsprong. Jasper ter Heide stoomde op over de rechterkant en bediende David Sambissa, die de bal achter Swinkels schoot.

Enkele minuten later werd de voorsprong andermaal vergroot. Ragnar Oratmangoen wist in de korte hoek binnen te schieten en de eindstand op 3-0 te bepalen.

Zo begint periode 4 met een nederlaag tegen koploper Cambuur. Aanstaande vrijdag staat de volgende wedstrijd op het programma. Dan is in eigen huis TOP Oss de tegenstander. Aftrap is dan om 21:00 uur.

SC Cambuur – FC Eindhoven 3-0 (0-0) 58. Erik Schouten (1-0). 84. David Sambissa (2-0). 89. Ragnar Oratmangoen (3-0.) Scheidsrechter: Joey Kooij. Gele kaart: Calvin Mac-Intosch (SC Cambuur) Mawouna Amevor (FC Eindhoven).

SC Cambuur: Stevens, Mac-Intosh, Schouten, Hoedemakers, Korte, Breij (70. Ter Heide), Bangura (86. Kramer), Doodeman (69. Sambissa), Mühren (90+’. Pouwels), Oratmangoen (90+’. Ladan).

FC Eindhoven: Swinkels, Vermeulen, Amevor, Peijnenburg, Biemans (69. Van Rosmalen), Bogaers; Dahlhaus (79. Dahlhaus), Van Son, De Keersmaecker, Donkor; Van der Sande.

Fotografie: Jeem Sportsphotography