FC Eindhoven verslaat Go Ahead Eagles

Blauw-Witten nestelen zich aan kop na 2-1 zege

Op de laatste vrijdag van augustus werd in het Jan Louwers Stadion afgetrapt tegen Go Ahead Eagles. Na een spannende slotfase wisten de Blauw-Witten de punten in Eindhoven te houden. Na 90 minuten voetballen stond er een eindstand van 2-1 op het scorebord. De Eindhovense doelpunten werden gemaakt door Joey Sleegers en Samy Bourard.

Go Ahead Eagles begon fel aan de wedstrijd. De eerste kans was voor Richard van der Venne, maar zijn poging ging net naast. Na zes minuten spelen was daar ook het eerste gevaar van FC Eindhoven. Joey Sleegers passeerde zijn tegenstander, maar zijn schot van afstand belandde recht in de handen van doelman Hobie Verhulst.
De wedstrijd begon rustig met een aantal kleine kansen voor beide ploegen, maar na een kwartier voetballen kwam de wedstrijd los. In de achttiende minuut was daar de eerste grote kans van de wedstrijd. Alexander Bannink versnelde en legde de bal terug op de zestien, waar een Deventenaar klaar stond. Jay Idzes wist de bal voor de lijn te blokken en ook in de rebound ging de bal er niet in.

Halverwege de eerste helft gaf Joey Sleegers de bal voor vanaf de zijkant. Van dichtbij tikte Marcelo Lopes de bal in de vlucht hard over het doel van de Deventenaren. Niet veel later zorgde opnieuw Sleegers voor gevaar. Na een mooie solo werd Hobie Verhulst voor het eerst deze wedstrijd echt getest. Het schot van de aanvaller was op weg naar de rechteronderhoek, maar de doelman wist knap redding te brengen.
Kort voor rust kregen de Blauw-Witten een aantal grote kansen. Met een gelukje kreeg Joey Sleegers de bal mee. Hij stuitte opnieuw op doelman Hobie Verhulst. De corner die daarop volgde werd door Bart Biemans op de lat gekopt. Een eerste helft met grote kansen voor beide partijen maar nog zonder doelpunten. Ruststand 0-0.

De eerste kans van de tweede helft was voor Richard van der Venne. Opnieuw werd de bal vanaf de zijkant teruggelegd en wederom ging de bal over. Na vijf minuten spelen in de tweede helft kwam FC Eindhoven heel goed weg. Jay Idzes probeerde de bal te onderscheppen maar legde de bal onbedoeld panklaar voor Antoine Rabillard. Doordat Ruud Swinkels uit positie stond, was het doel leeg. De Fransman benutte deze kans niet en lobde de bal via de bovenkant van de lat over.
Met nog twintig minuten op de klok voerde Go Ahead Eagles de druk steeds meer op. Dit zorgde voor enkele kleine mogelijkheden. Net op het moment dat FC Eindhoven het moeilijk kreeg stuurde Marcelo Lopes Joey Sleegers de diepte in. Eén-op-één met de keeper faalde hij niet en zette hij de Blauw-Witten op voorsprong.

De gelijkmaker liet niet lang op zich wachten. Enkele minuten later werd de bal, na een actie op de vleugel, voorgegeven. Invaller Maarten Pouwels, koud in het veld, benutte de kans en zette de bezoekers naast FC Eindhoven.
Ineens ging het heel hard. Een voorzet van Jay Idzes werd bij de tweede paal door Samy Bourard binnen gewerkt. Met deze kopbal ging FC Eindhoven opnieuw aan de leiding.
Vlak voor tijd maakte Quinten Huybers, normaal uitkomend voor de FC Eindhoven Randstad Academy, zijn debuut en verving Alvin Daniels. De jongeling maakte daarmee zijn eerste minuten voor FC Eindhoven.
Ver in blessuretijd had Joey Sleegers de wedstrijd kunnen beslissen. Na een prachtige opening van Samy Bourard kon hij opnieuw alleen op het Deventer doel af gaan. De aanvaller stiftte de bal net over het doel van de bezoekers.

Na 95 minuten voetballen floot arbiter Edgar Bijl voor het laatst deze avond op zijn fluit en waren de drie punten binnen. Volgende week zondag staat de derby tegen Helmond Sport op het programma, aanvang 12:15 uur. Voor deze wedstrijd geld een verplichte buscombi. Kaarten zijn online te bestellen via fceuitkaarten.nl

FC Eindhoven – Go Ahead Eagles 2-1 (0-0) 77. Joey Sleegers 1-0, 84. Maarten Pauwels 1-1, 85. Samy Bourard 2-1. Scheidsrechter: Edgar Bijl. Geel: Marcelo Lopes, Kaj de Rooij (FC Eindhoven), Maël Corboz (Go Ahead Eagles). Aantal Toeschouwers: 2233.

FC Eindhoven: Swinkels; Vermeulen, Peijnenburg, Biemans, Idzes; Essikal, De Rooij (60. Cicilia), Bourard; Daniëls (89. Huybers), Sleegers, Lopes.
Go Ahead Eagles: Verhulst; Van Iperen, Bosz, Beukema, Abdat; Corboz, Bannink (66. Berden), Lieftink; Navrátil, Rabillard, Van der Venne.

Fotografie: Johan Manders