FC Eindhoven weet thuisstatus niet te behouden

Koploper met 0-3 te sterk in het Jan Louwers Stadion

FC Eindhoven heeft voor de eerste keer dit seizoen op eigen veld verloren. Koploper SC Cambuur was in het Jan Louwers Stadion met 0-3 te sterk. Alle treffers vielen na rust.

Tijdens de eerste minuut van de wedstrijd werd er niet gespeeld om aandacht te vragen tegen racisme in het voetbal, naar aanleiding van de gebeurtenissen tussen de wedstrijd van FC Den Bosch tegen SBV Excelsior.
Het was SC Cambuur dat in de eerste fase van de wedstrijd druk zette om een vroege voorsprong te forceren. Toch wisten de Eindhovenaren zich regelmatig onder de druk uit te voetballen, waardoor het spel zich voortdurend van helft verplaatste. Grote kansen bleven uit.

In de twintigste minuut kwam de ploeg uit Leeuwarden pas met zijn eerste poging tot scoren door middel van een afstandsschot. Issa Kallon kreeg ruimte om uit te halen maar schoot de bal over en naast het doel.
In de 27ste minuut kreeg SC Cambuur opnieuw een kans. Rigino Cicilia probeerde verdedigend zijn steentje bij te dragen maar maakte daarbij een overtreding. De vrije trap kwam op een gevaarlijke plek te liggen. Ruud Swinkels wist zijn muur goed te positioneren, waardoor de inzet gekeerd werd.

Een kwartier voor rust kwam FC Eindhoven opnieuw met een aanval. Kaj de Rooij stoomde naar voren over de linkerflank, waarna hij de bal voor het doel kon gooien. De voorzet belandde echter achter Rigino Cicilia waardoor de aanval uiteindelijk niets opleverde.
En paar minuten later waren de Eindhovenaren opnieuw gevaarlijk, ditmaal over de rechterflank. Kaj de Rooij gaf een goede breedtepass waardoor Alvin Daniëls de diepte in werd gestuurd. De buitenspeler kon de voorzet geven maar het lange been van Rigino Cicilia was net te kort om de bal in het doel te tikken.

Direct na rust schoten de Friezen goed uit de startblokken. Waar het de eerste helft nog zoeken was naar een kans, was de eerste voorzet in de twee helft meteen raak. Vanuit een vrije trap van Mees Hoedemakers kopte Calvin Mac-Intosch de bal achter Ruud Swinkels: 0-1.
Nog geen vijf minuten later was het alweer raak voor de Friese ploeg. Ditmaal was het Robert Mühren die een voorzet van Issa Kallon binnen prikte en daarmee de Eindhovenaren binnen korte tijd op een 0-2 achterstand zette. Een paar minuten later leek het doek voor FC Eindhoven al helemaal te vallen wanneer Robin Maulun van afstand uit kon halen. Zijn inzet belandde voor de Blauw-Witters gelukkig naast het doel.

Na ongeveer twintig minuten te hebben gespeeld in de twee helft kwam Marcelo Lopes het veld in voor Alvin Daniëls. De Portugees mocht meteen aan de bak en zette een belovende aanval op waarna hij zelf kon uithalen. Doelman Sonny Stevens wist te voorkomen dat de invalbeurt direct een doelpunt opleverde.
Een paar minuten later werd de wedstrijd beslist. Stanley Akoy schoof de bal naar de vrijstaande Mitchel Paulissen, die de bal met een fraaie boog in de verre kruising liet vliegen: 0-3.
In de slotfase van de wedstrijd probeerden de Eindhovenaren nog wat terug te doen maar ook dat leidde niet tot grote kansen. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in een 0-3 nederlaag voor de Blauw-Witten.

Volgende week vrijdag neemt FC Eindhoven het in het Frans Heesenstadion in Oss op tegen TOP Oss. Kaarten voor dit duel, dat om 20.00 uur begint, zijn verkrijgbaar via www.fceuitkaarten.nl

FC Eindhoven – SC Cambuur 0-3 (0-0) 47. Calvin Mac-Intosch 0-1, 51. Robert Mühren 0-2, 68. Mitchel Paulissen 0-3. Scheidsrechter: Martin van den Kerkhof. Geel: Cas Faber, Rigino Cicilia (FC Eindhoven), Doke Schmidt, Stanley Akoy (SC Cambuur). Aantal Toeschouwers: 2192.

FC Eindhoven: Swinkels; Seedorf (30. Vermeulen), Peijnenburg (64. Van Den Eynden), Biemans, Makasi; Faber, Bourard, Essikal; Daniëls (64. Lopes), Cicilia, De Rooij.
SC Cambuur: Stevens; Mac-Intosch, Schouten, Schmidt, Hoedemakers, Kallon, Akoy, Maulun, Mühren (81. Ladan), Sambissa (88. Bangura), Oratmangoen (46. Paulissen).

Fotografie: Johan Manders