FCE bindt ook Excelsior aan de zegekar

Blauw-Witten rukken op naar de vijfde plaats na een 4-1 zege

FC Eindhoven speelde maandagavond voor eigen publiek tegen SBV Excelsior. De Blauw-Witten wonnen mede door een sterke eerste twintig minuten met 4-1. In de tweede helft werden de Kralingers sterker. De overwinning van de ploeg van Rob Penders is nooit echt in gevaar gekomen.

Rob Penders kon niet beschikken over Maarten Peijnenburg. De verdediger was geschorst vanwege zijn vijfde gele kaart van het seizoen. Zijn vervanger was Pieter Bogaers.

In de vijfde minuut van de wedstrijd viel de eerste grote kans voor de Eindhovense ploeg te noteren.  Jort van der Sande zette de aanval knap op. De spits gaf de bal mee aan Valentino Vermeulen, die een goede voorzet wist af te leveren richting de mee opgekomen Jasper Dahlhaus. Diens schot werd geblokt waarna Joey Sleegers zijn elfde seizoenstreffer wist binnen te tikken: 1-0.

Een enkele minuten later stond het 2-0 voor de Blauw-Witten. Joey Sleegers sneed door aan de linkerkant. Zijn schot belandde voor de voeten van Charles-Andreas Brym. Laatstgenoemde kon makkelijk binnentikken.

Even later was het Valentino Vermeulen met een schotkans. Zijn schot mistte echter de power om het doelman Stijn van Gassel moeilijk te maken. In de 14e minuut was het weer raak voor FC Eindhoven. Na een goede pass van achteruit kon de behendige Charles-Andreas Brym Joey Sleegers vrij voor het doel te zetten. Die legde de bal af op Valentino Vermeulen, die makkelijk kon binnen schieten. Het was de derde treffer voor de verdediger.

Twee minuten later stak Matthias Verreth met een wereldpass Joey Sleegers weg. De nummer tien schoot de opgelegde kans op de Rotterdamse sluitpost. Na deze kans kwam Excelsior terug tot 3-1. Een mooie aanval van de Kralingers met als eindstation Marouan Azarkan. De kleine aanvaller schoot de bal in de 24e minuut krachtig in de korte hoek.

FCE reageerde meteen hierop met een actie van Joey Sleegers. Zijn poging in de korte hoek werd gekeerd door Stijn van Gassel. Na een periode met veel balbezit voor Excelsior creëerde FC Eindhoven weer een kans. Jort van der Sande pakte de terugvallende bal op de volley. De Rotterdamse goalie pareerde knap.

Direct hierna schoot Mats Wieffer de bal van een meter of 25 de bal rakelings over. In de laatste minuut van de eerste helft kreeg Jort van der Sande nog een grote kans. De spits miste met het hoofd waardoor de 3-1 voor rust bleef staan.

Na een kleine tien minuten na rust tastte Mawouna Amevor mis. Thijs Dallinga kwam hierdoor oog-in-oog met Nigel Bertrams. De keeper won het duel en de bal vloog via hem op het dak van het doel. Een enkele minuten hierna komt de bal via een lange trap bij Marouane Azarkan. Collin Seedorf wist het schot van de dreigende buitenspeler goed af te stoppen.

Excelsior bleef aandringen. Met een voorzet knikte de spits van de Rotterdammers naast. Even hierna werd een voorzet verlengt door Matthias Verreth. De bal verdween gelukkig voor de Eindhovenaren in het zijnet.

De laatste tien minuten waren ingegaan toen Thijs Dallinga kon uithalen op doel van FC Eindhoven. Het schot van de de topscoorder van de Keuken Kampioen Divisie was echter een makkelijke prooi voor de Eindhovense doelman. De mannen van Rob Penders hadden hierna moeite om onder de druk uit te komen. De Kralingers kwamen weer met een doelpoging via Kenzo Goudmijn.

De wedstrijd werd drie minuten voor tijd beslist. Joey Sleegers kon uit een goed uitgespeelde counter scoren. Dit deed hij door een breedteballetje van Jort van der Sande binnen te schieten.

Scheidsrechter Nagtegaal floot even later voor het laatste fluitsignaal. De Blauw-Witten konden in het eerste kwartier de score op 3-0 brengen. De tweede helft was Excelsior sterker. De ploeg van Rob Penders is echter nooit echt in gevaar gekomen. Door deze overwinning klom FCE over Excelsior heen naar een vijfde plaats.

Komende vrijdag reist FC Eindhoven af naar het noorden van onze provincie. In het Frans Heezen Stadion in Oss wacht de confrontatie tegen TOP Oss. Het duel begint om 20.00 uur

FC Eindhoven – SBV Excelsior 4-1 (3-1) 7. Joey Sleegers 1-0, 9. Charles-Andreas Brym 2-0, 14. Valentino Vermeulen 3-0, 24. Marouan Azarkan 3-1, 87. Joey Sleegers 4-1. Scheidsrechter: Marc Nagtenaal. Aantal toeschouwers: 1400.

FC Eindhoven: Bertrams; Vermeulen, Seedorf, Amevor, Bogaers, Dahlhaus (82. Janssen); Verreth (77. Van Son), De Keersmaecker; Brym (77. Rácz), Van der Sande, Sleegers.

SBV Excelsior: Van Gassel; Horemans (46. Aberkane), Nieuwpoort, El Yaakoubi, Ormonde Ottewill; Azarkan (75. Driouech), Eijgenraam (46. Chacón), Wieffer, Baas (46. Goudmijn); Niemeijer (75. Agrafiotis), Dallinga.

Fotografie: Jeem Sportsphotography