FCE na rust op stoom

Ruime zege op Jong FC Utrecht bij rentree Ogenia en debuut Verreth

De Blauw-Witten speelden afgelopen vrijdagavond de eerste thuiswedstrijd van 2022. Rob Penders zag zijn mannen in de tweede helft vier keer scoren en geen tegengoals krijgen. FCE won met 4-0!

In het Jan Louwers Stadion begon de wedstrijd met kleine halve kansjes voor beide ploegen. Na een paar minuten spelen kreeg Jasper Dahlhaus de bal van Charles-Andreas Brym, die knap wegdraaide bij zijn tegenstander. Het schot van Dahlhaus werd echter geblokt door de Utrechtse defensie. De Canadese international kreeg een kleine minuut later zelf de kans om uit te halen, maar zag zijn bal over de goal heen vliegen.

Na een kleine tien minuten spelen slingerde Joey Sleegers de bal de zestien in. Jort van der Sande kreeg zijn voet echter niet genoeg tegen de bal, waardoor echt gevaar uitbleef.

In de veertiende minuut van de wedstijd stuurde Jens van Son Charles-Andreas Brym goed weg met een hoge steekpass. De Canadees kapte zijn tegenstander uit, maar zijn schot met links miste kracht waardoor doelman Kevin Gadelllaa de bal simpel kon oppakken. De bezoekers zetten hierna ook een goede aanval op, maar voordat het gevaarlijk kon worden onderschepte Nigel Bertrams de voorzet van Aijman Sellouf.

Na negentien minuten gespeeld te hebben kon FCE counteren. Jort van der Sande zette na zijn loopactie hoog voor op Joey Sleegers. De topscoorder van FCE legde af op Charles-Andreas Brym, die zijn schot rakelings over zag gaan. Kort na deze aanval namen de bezoekers de goal van Nigel Bertrams opnieuw onder vuur. Rayan El Azrak schoot van een metertje op twintig op doel. Nigel Bertrams kreeg de bal recht op zich af en kon de inzet eenvoudig keren.

Halverwege de eerste helft kregen de Blauw-Witten een vrije trap op een mooi plek voor een voorzet. De Eindhovense nummer 10 zette hoog voor en Mawouna Amevor torende boven alles en iedereen uit, maar kon de bal niet genoeg naar beneden krijgen.
Even later kreeg ook Jong FC Utrecht kreeg een vrije trap. Rayan El Azrak nam hem direct. De goalie van FCE dook en had de bal klemvast.

Met een half uur op de klok moest de Bestenaar opnieuw in actie komen. Derensili Sanches Fernandes werd vrijgespeeld en probeerde het met een schot over de grond. De sluitpost van de Blauw-Witten reageerde met een snelle actie, waardoor een achterstand voorkomen werd. Nog geen drie minuten na die grote kans voor de bezoekers probeerde Jasper Dahlhaus het van afstand. De uit een corner slecht uitverdedigde bal kwam voor zijn voeten en Dahlhaus haalde uit. Zijn schot leek de kruising in te gaan, maar zwaaide door het effect af naast de goal. Bij rust stond het nog altijd 0-0.

Na de pauze kwamen de Blauw-Witten sterk de kleedkamer uit. Na een fraai één-tweetje met Charles-Andreas Brym kwam Brian De Keersmaecker er over de linkervleugel uit. Zijn voorzet kwam via een tegenstander bij Charles-Andreas Brym, die ook schoot. Zijn schot ging een meter over.

Even later was het wel raak voor FCE! Valentino Vermeulen kon vrij vanaf de rechtervleugel voorzetten. Jort van der Sande sprong boven de Utrechtse defensie uit en kopte de bal geplaatst de rechter benedenhoek in, waarbij hij de Utrechtse doelman kansloos liet. FC Eindhoven stond na 50 minuten spelen 1-0 voor.

FC Eindhoven probeerde meteen de voorsprong uit te breiden. Joey Sleegers kon bijna een assist op zijn naam schrijven toen hij Brym goed wegstuurde. Brym’s schot was hard en laag, maar keeper Kevin Gadellaa kon knap redden.

Lang bleef het spel zich op het middenveld afspelen. In de 68e minuut maakte Djevencio van der Kust een fout in de achterhoede door de bal bij Jort van der Sande in te leveren. Het schot van de spits werd geblokt, maar Valentino Vermeulen kon oppakken. Hij zette hoog voor op Charles-Andreas Brym, die kort draaide en de 2-0 binnen schoot! Brym kon kort daarna ook de 3-0 maken, maar kreeg de bal niet genoeg onder controle, waardoor zijn tweede treffer uitbleef.

Brym’s tweede treffer kwam er nog wel! In de 74e minuut van de wedstrijd stuurde Van der Sande Joey Sleegers diep weg. De topscoorder van FC Eindhoven slaagde er niet in doelman Kevin Gadellaa te kloppen, maar de bal belandde wel een goede positie waardoor Brym de bal voor het intikken had: 3-0 voor FCE.

Met nog een kwartier op de klok besloot Rob Penders dat het tijd was voor een debutant en even later ook een terugkeer van een speler. De nieuw overgekomen Matthias Verreth mocht zijn eerste minuten in het Blauw-Wit maken. Ook Justin Ogenia viel in, nadat hij langdurig geblesseerd was.

FC Eindhoven wist een minuut voor tijd de voorsprong nogmaals te vergroten. Joey Sleegers werd de diepte in gestuurd en liet daarbij alle verdedigers van Jong FC Utrecht achter zich. Sleegers liep op Kevin Gadellaa af en ronde koelbloedig af: de korte hoek lag helemaal open. De 4-0 was het laatste grote moment van de wedstrijd die eindigde in een ruime zege voor de Blauw-Witten.

Volgende week vrijdag speelt FC Eindhoven tegen provinciegenoot FC Den Bosch. Het duel wordt gespeeld in Stadion De Vliert en begint om 20.00 uur.

FC Eindhoven – Jong FC Utrecht 0-0 (0-0) 50. Jort van der Sande 1-0, 67. Charles-Andreas Brym 2-0, 74, Charles-Andreas Brym 3-0, 89. Joey Sleegers 4-0. Scheidsrechter: Sam Dröge. Gele kaart: Collin Seedorf, Valentino Vermeulen, Jasper Dahlhaus (FC Eindhoven), Kjeld van den Hoek, Mohamed Akharaz (Jong FC Utrecht).

FC Eindhoven: Bertrams; Dahlhaus, Bogears, Amevor, Seedorf, Vermeulen (82. Ogenia); Van Son (78. Verreth), De Keersmaecker (82. Faber); Sleegers, Van der Sande (82. Van Rosmalen), Brym (78. Rácz).

Jong FC Utrecht: Gadellaa; Van der Kust (86. Culhaci), Van den Hoek (72. Barjiji), Mukeh, Eesteling; Sellouf, Huizing (72. Akharaz), Ikeshita, El Azrak (72. Jenner); Sanches Fernandes, Rijks (86. Alou).

Fotografie: Jeem Sportsphotography